چکیده:
ت سازمانی،جنس و مقطع تحصیلی تدریس است و سه متغیر سن، سالهای شغلی تدریس و میزان تحصیلات از مدل تحلیل خارج میشود.تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای جنس و مقطع تحصلی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم بر تعهد سازمانی تأثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل مسیر برای آزمون تأثیر عوامل فردی،سازمانی و شغلی مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان بیان میکند که بهترین مدل برای پیشبینی تعهد سازمانی معلمان شامل متغیرهای چهارگانه رضایت شغلی،حمایت سازمانی،جنس و مقطع تحصیلی تدریس است و سه متغیر سن، سالهای شغلی تدریس و میزان تحصیلات از مدل تحلیل خارج میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 4-مدل تحلیلی تحقیق:بررسی عوامل فردی،شغلی و سازمانی مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان چارچوب روش تحقیق جامعه آماری تحقیق شامل تمام معلمان مرد و زن سه مقطع(ابتدایی،راهنمائی و متوسطه)شهر شهرضا در سال تحصیلی 78-6831 بوده است(559 مرد و 601 زن).
جدول شماره 2-توزیع فراوانی سطوح رضایت شغلی،حمایت سازمانی و تعهد سازمانی معلمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای تحقیق برحسب سطوح نگرشهای شغلی و سازمانی بیانگر این است که در مرتبه اول اهمیت،معلمان از میزان زیادی تعهد سازمانی برخوردار،(95 درصد)و 73 درصد آنها از میزان متوسط تعهد سازمانی برخوردار بودهاند.
یافتههای پژوهش در زمینه تحلیل رگرسیون چندگانه معرف این است که متغیرهای چهارگانه رضایت شغلی،جنس،حمایت سازمانی و مقطع تحصیلی تدریس بیشترین عوامل مؤثر برای پیشبینی تعهد سازمانی معلمان به شمار میرود.
تحلیل مسیر برای آزمون تأثیر عوامل فردی،سازمانی و شغلی مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان بیان میکند که بهترین مدل برای پیشبینی تعهد سازمانی معلمان شامل متغیرهای چهارگانه رضایت شغلی،حمایت سازمانی،جنس و مقطع تحصیلی تدریس است و سه متغیر سن،سالهای شغلی تدریس و میزان تحصیلات از مدل تحلیلی خارج میشود.
تحلیل مسیر نشان میدهد که اگرچه متغیرهای جنس و مقطع تحصیلی بهطور مستقیم بر تعهد سازمانی معلمان تأثیر میگذارد،تأثیر آنها به دلیل حمایت سازمانی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی است."