خلاصه ماشینی:
"با اندکی تأمل بر عنوان این تحقیق به این نتیجه خواهیم رسید که یا یک پژوهش میانرشتهای روبهرو هستیم که از یکسو به علوم توانبخشی و روانشناسی مرتبط است و به شناخت ویژگیهای رشد روانی و جسمی کودک و بررسی اختلالهای احتماعی در کودکان دچار اختلال در یادگیری با تمرکز بر یک اختلال ویژه با نام«اوتیسم»میپردازد و از یک سو ویژگیهای ادبی گونههای مختلف ادبیات(افسانهها،شعر و کتابهای تصویری)را بررسی کرده و نقش و تأثیر آنها را در درمان و بهبود این اختلال بیان میکند.
هدف هدف از این پژوهش شناخت کامل ویژگیهای اختلالی به نام اوتیسم،بررسی کامل تفاوتهای کودک عادی با کودک اوتیستیک و بررسی نقش و تأثیر ادبیات به ویژه افسانهها،شعر و کتابهای تصویری به عنوان یکی از راههای بهبود یا حذف نارساییها و ناتوانیهای کودکان دچار این اختلال است.
ممکن است یکی از معیارهای اصلی ارزیابی و انتخاب کتاب مناسب برای کودکان عادی در نظر گرفتن گروه سنی باشد اما شناخت کودک اوتیستیک از لحاظ دریافتهای حسی او بیش از هر چیز میتواند راهنمای درمانگر در انتخاب کتاب و شیوه بازگویی آن باشد.
مادر آگاه یا درمانگر کارآزمورده با مطالعه واکنشهای هریک از حواس پنچگانه کودک مبتلا به اوتیسم و آگاهی کامل از کمکاری یا پرکاری حسی او میتواند برنامه آموزشی خود را طراحی کرده و تصمیمهای مناسبی برای اجرای کتابخوانی و یا قصهگویی در زمان،مکان و شرایط مناسب اتخاذ کند.
با شناخت ویژگیهای گونههای ادبی و انتخاب و ارزیابی کتابهای متناسب با کودک و استمرار در اجرای برنامههای کتابخوانی و قصهگویی میتوان راه را برای رشد و پیشرفت همراه با لذت و آرامش کودک دجار اختلال اوتیسم هموار ساخت اما ادبیات،خواندن کتاب و قصهگویی یکی از دهها روش درمان و بهبود کودکان اوتیسم است."