خلاصه ماشینی:
"محور اصلی و نیروی محرکه وقایع داستان «بودلف و افشین»بر شالوده حادثه استوار است؛ اما ایجاد حالت تعلیق و انتظار با توصیف موقعیت و وضعیت روحی خاص راوی آغاز میشود که خواننده را با کنجکاوی تا آغاز حادثه بیرونی میکشاند:«احمد گفت:یک شب،در روزگار معتصم،نیمهشب بیدار شدم و هرچند حیلت کردم خوابم نیامد و غم و ضجرتی سخت و بزرگ بر من دست یافت که آن را هیچ سبب ندانستم.
با خویشتن گفتم: «چه خواهد بود؟» راوی با بیان حالات روحی بحرانی خویش و طرح پرسشی:«چه خواهد بود؟»در ذهن خواننده نیز پرسشی ایجاد میکند:«چرا راوی نیمه شب دچار بیخوابی و غم و اندوه و نگرانی شده است؟» باید گفت که در آغازبندی اینگونه داستانها،نخست حادثه درونی و روحی در ذهن راوی یا شخصیت اصلی پدید میآید و خواننده را با خود میکشاند تا مرز حادثه اصلی که شالودهای است برای بحران و گرهافکنی و گرهگشایی و اوج.
دوم جلوهدهنده احترام خلیفه نسبت به راوی و جایگاه او اینگونه تکهها در سراسر داستان وجود دارد و نویسنده آن را با بیانی توضیحی ارائه نمیکند بلکه با ترسیمی نمایشی نشان میدهد تا (به تصویر صفحه مراجعه شود) خواننده خود مضامین تکهها را دریابد و به آن بیندیشد.
اکنون باید اندیشید که کشاکش این چهار تن آدم بر سر چیست؟میتوان به تأویل و تفسیری دیگر رسید و به ظاهر نجاتدهنده و (به تصویر صفحه مراجعه شود) نجات یافته بسنده نکرد و به نزاع بر سر قدرت و ثروت و جایگاه و تا حدودی نیز به سابقه قومی و اعتقادی نگاه کرد و به جانمایه اصلی دست یافت."