چکیده:
چگونگی تدریس دانشگاهی هنر،تعیین حرکتهای هنری جوامع در ارتباط با آموزش هنر،و نقش طراح و هنرمند در اجتماع امروز،از جمله مشکلاتی است که همواره مورد بحث بوده است.بیتردید هردوران فرهنگی،هنر خاص خود را پدید میآورد.به گونهای که نمیتوان آن را تکرار کرد.زمان حاضر در ایران، در برگیرنده اجتماعی در حال تجربه و تحول است که به عوامل شاخصکننده زمان معاصر و احتمالا آینده و ایدهها و عقاید زیستی خاصی تعلق دارد که در امکانات متعددی میگنجد و راهحلهای متعددی نیز پیش رو دارند. جامعه امروز ایران ارزش علم و تکنولوژی و هنر را به خوبی دریافته است و اگرچه با دشواریهای بسیاری برای رسیدن به ان مواجه است،اما به نظر میرسد که در این ارتباط سهگانه،هنر سهم کمتری از تلاش رای تحقق عوامل یاد شده را،به خود اختصاص داده است،به همین دلیل آموزش دانشگاهی هنر تغییرات و تحولات بسیاری را ایجاب میکند که میتوان ان را در آموزش سه نکته اساسی خلاصه کرد: 1-بیتردید نخستین و مهمترین بحث هنر،ارج نهادن به آن به عنوان عنصر تفکیکناپذیر توسعه فرهنگی،تبیین ایدئولوژی و سرانجام بخشی از معنویت جامعه است.هنر وسیلهای است برای شناخت و تغییر تأثیر جهان برونی بر جهان درونی و به همین دلیل آموزش درست آموزشن در تعالی روحی و روانی و ارزشهای فرهنگی انسانها نقش اساسی دارد. 2-تأکید بر استفاده هنر از علم به عنوان پشتیبان شناخت علمی جدید در برگیرندهء عاطفهای جدید و ادراکی تازه از عالم هستی و کار هنر عبارت از شناخت و تنظیم واقعیت برای غلبه بر آن است آموزش جدید هنر باید با تغییر عوامل محیطی و نیازهای زمان حاضر همآهنگی داشته باشد. 3-در سومین بخش این نکته مورد بحث قرار میگیرد که یکی از مهمترین پدیدههای هنری جدید رعایت سلیقهها و علایق گوناگون است که باوجود تفاوتهای بسیار میتوانند در راهحلهای استیتکی، ساختمانی،فرمیابی و غیره در کنار یکدیگر قرار گیرند و یکدیگر را تکامل بخشند.دستیابی به این هدفها، آموزش درست علمی و معنوی هنر را متناسب با زمان امروز ایجاب میکند که در واقع بحث اصلی این مقاله است. مقاله حاضر با تکیه بر آمار بدست آمده از دانشگاه هنرهای کاربردی وین،بعنوان یکی از قدیمیترین و موفقترین مراکز آموزش هنر جدید و دارای ویژگیهای بالا مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"بحث درباره نتایج این روش،بسیار گسترده و مستلزم بررسیهای بسیاری است،که طی آن شرایط و امکانات کشورمان مورد مقایسه قرار گیرد و امکان بهرهمندی ازان به صورت صحیح،ارزیابی شود اما قدرمسلم آن است که نتیجه مثبت آن قابل ملاحظه و اثبات است 1-باتوجه به تعداد فارغ التحصیلان رشتههای هنر کاربردی در ایران،94آمار میزان جذب آنها در جامعه و از همه مهمتر پرورش و آموزش هنرمندانی که براستی در بالا برن،ارزشهای فرهنگی و هنری کشور تأثیر واقعی داشته باشند،چنین به نظر میرسد که دقت بیشتر در انتخاب افراد مستعدتر،کمتر زمان و نیروی انسانی و جا در دانشگاهها را هدر خواهد داد.
گزارش کوتاهی از برگزاری قضاوت پروژههای نهایی دانشگاه: طبق معمول هر سال در روزهای اول و دوم تیرماه مطابق با 22 و 32 ماه Juni در دانشگاه قضاوت پروژههای دیپلم به صورت زیر انجام شد: در ساختمان هر دانشکده و در سالنهای رشتههای گوناگون،آثار دانشجویان به طور جداگانه در معرض تماشا و قضاوت عمومی قرار میگیرد در چنین روزهایی ورود برای عموم تماشاچیان آزاد است داخل ساختمانهای دانشگاه تبدیل به نمایشگاههای دسته جمعی عمومی میشود هیأت داو ران مرکب از 02 تن از استادان دانشگاه،کمیته امتحانات(5 نفر رؤسای دانشکدهها،51 نفر مسئولان و سرپرستان رشتههای مختلف و رئیس آموزش)هستند که هریک در تخصص خاصی از هنر شهرت دارند،گروه استادان به ترتیب از سالنی به سالن دیگر و از دانشکدهای به دانشکده دیگر میروند و پروژهها را مورد بازدید قرار میدهند و هرکس نمره و ارزشیابی خود را نسبت به پروژه یادداشت میکند در انتهای روز در یک جلسه عمومی که تا پاسی از شب ادامه دارد،مجموع ارزشیابیها و نظر استاد راهنما(که طبیعتا بیشترین حق قضاوت را داراست)معدل گرفته شده و به عنوانمره اصلی دانشجو اعلام میشود."