چکیده:
بررسی نقش آموزههای مذهبی در کاهش مشکلات روحی-روانی جوامع در عصر حاضر موضوع تحقیقات فراوانی بوده است،اما اندکی از این مطالعات سعی در بررسی رابطه مذهب و هوش هیجانی داشتهاند.در همین راستا این پژوهش به بررسی رابطه این دو متغیر در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یزد پرداخته است.نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بین سطح هوش هیجانی و اعتقاد مذهبی،رابطه مثبت،مستقیم و معناداری وجود دارد،به طوری که رشد و تقویت اعتقادات مذهبی،باعث افزایش توان کنترل احساسات و هیجانات درونی خود و دیگران و به عبارتی،بهبود سطح هوش هیجانی جامعه میگردد.همچنین بیشترین ضریب همبستگی،بین بعد حل مسأله و اعتقادات مذهبی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بین سطح هوش هیجانی و اعتقاد مذهبی،رابطه مثبت،مستقیم و معناداری وجود دارد،به طوری که رشد و تقویت اعتقادات مذهبی،باعث افزایش توان کنترل احساسات و هیجانات درونی خود و دیگران و به عبارتی،بهبود سطح هوش هیجانی جامعه میگردد.
(Nonnemaker et all,2003) تحقیقاتی که در ایران به بررسی رابطه اعتقاد به اصول مذهبی اسلام و بهداشت روانی-اجتماعی صورت پذیرفته است نیز نشان میدهد که میان نگرش مذهبی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان،رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل از بررسی فرضیه یکم-چنان که در جدول(3)آورده شده است- نشان میدهد که بین اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و سطح هوش هیجانی دانشجویان در سطح اطمینان 99 درصد،رابطه معناداری وجود دارد،بدین معنا که بالا بودن وضعیت اعتقادات مذهبی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد،موجب افزایش سطح هوش هیجانی در آنها شده است.
یافتههای این پژوهش با مطالعات صورت یافته درباره بررسی رابطه سلامت روان و نگرش دینی(ملاشریفی،9731؛بهرامی مشعوف،3731؛ طهماسبیپور و کمانگری،5731)و با بررسیهای میان نگرش مذهبی و سلامت روان و افسردگی در سالمندان(ابراهیمی و نصیری،6731؛پورحسینی،0831؛ ابو القاسمی و حجاران،5731؛آلپورت،6691؛حقیقت و همکاران،9731؛کورتنای و همکاران،2991)و تحقیقات اسامان یافته در زمینه رابطه هوش هیجانی با سازگاری فردی و اجتماعی،سلامت روان و اخلاقیات(سهرابیان،9731؛خلیلی، 9731؛رستمی،3831؛ altby and Day,2004;Nonnemaker etc,2001; (Trinidad etc,2004;Stratton and Reid,2003;Moriarty etc 2003 هماهنگی دارد.
نتایج حاصل از بررسی این فرضیه-چنان که در جدول(4) آورده شده است-نشان میدهد که از بین 51 بعد هوش هیجانی،بین گزینههای حل مسأله،تحمل فشار روانی،خوشبینی،کنترل تکانش،مسؤولیتپذیری،همدلی و خودابرازی با اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام،رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد."