چکیده:
بحث برانگیخته شدن انسانها در قیامت از مسائلی است که دربارهء آن سؤالات متعددی مطرح میشود؛از جمله اینکه،آیا معاد، روحانی است یا جسمانی؟و یا هردو توأمان؟در صورت قبول معادین،حدوث جسم در آخرت،چگونه است؟آیا بدن حادث شده، عین بدن دنیوی است یا غیر آن؟و در صورت عینیت،آیا با خصوصیات مادی محشور خواهد شد یا با تغییرات متناسب با جهان دیگر؟نوشته حاضر تبیین دقیق و مطابق با عقل و شرع کیفیت حدوث و حشر ابدان اخروی و رد شبهات مطرحشده براساس دیدگاه ملاصدرا است.
The problem of resurrection in the Hereafter has been considerable and numerous questions have occurred on it. Among them is the question: how does resurrection occur? Corporeally، spiritually or corporio-spiritually? In the case of the last، it is asked: how does body come into existence then? Is it just the same as the one in this world? Positively viewed، is it accompanied with these material properties? This paper has intended to answer the questions in a logical manner in detail.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی ANDISHE-E-NOVIN-E-DINI سال 7،تابستان 0931،ش 52 A Quarterly Research Journal صفحات 631-511 Vol 7,Summer 2011,No. 25 «بدن اخروی»از دیدگاه صدر المتألهین عباس فنی اصل* چکیده بحث برانگیخته شدن انسانها در قیامت از مسائلی است که دربارهء آن سؤالات متعددی مطرح میشود؛از جمله اینکه،آیا معاد، روحانی است یا جسمانی؟و یا هردو توأمان؟در صورت قبول معادین،حدوث جسم در آخرت،چگونه است؟آیا بدن حادث شده، عین بدن دنیوی است یا غیر آن؟و در صورت عینیت،آیا با خصوصیات مادی محشور خواهد شد یا با تغییرات متناسب با جهان دیگر؟نوشته حاضر تبیین دقیق و مطابق با عقل و شرع کیفیت حدوث و حشر ابدان اخروی و رد شبهات مطرحشده براساس دیدگاه ملاصدرا است.
(صدر المتألهین،0431:63/1) حدوث بدنهای خیالی اخروی و فاعل آنها ملا صدرا در تبیین کیفیت صدور بدنهای خیالی اخروی و فاعل آنها دو نظر ارائه کرده است؛ ایشان در برخی از آثار خود،فاعل این بدنها را نفس دانسته و بیان میکند که:بدنهای اخروی مانند سایه،شبیه بدن دنیوی و پرتوهای مثالیاند که از نفس به مجرد جهات فاعلی،بدون دخالت جهان قابلی صادر میشوند؛و نسبت به نفس وجود ظلی دارند.
(همو،0831:644) پاسخ شبهه ملا صدرا پاسخ بعضی از علمای اسلام،مانند غزالی که معتقداند نفس به ماده اولیهء باقیمانده از بدن تعلق میگیرد را نپذیرفته،معتقد شده است،شبهه مزبور به وجه عرشی قابل دفع است؛ (صدر المتألهین،5731:62)و سر آن در تفاوت بدن دنیوی و اخروی و نحوه تعلق روح به بدن،نهفته است."