چکیده:
انسان بسیاری از نیازهای خود را از بازار تهیه میکند. از سویی اسلام برای استفاده از کالایی شرایطی در نظر گرفته است که گاه احراز آن شرایط آسان نیست و انسان متشرع در مورد استفاده از آن مردد میشود. این مقاله پس از تعریف بازار و بیان موضوع این جستار، اصل کلی اباحه اولیه را که در مورد موجودات جهان به طور کلی جاری است مطرح نموده، آنگاه لزوم احراز ذبح شرعی در مورد فراوردههای دامی متوقف بر ذبح، قاعدة سوق، حکم کالای بازار غیر مسلمانان ـکه مرکز تولید بسیاری از کالاهای موجود در بازار مسلمانان استـ و حکم کالای وارداتی را بررسی کرده است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله پس از تعریف بازار و بیان موضوع این جستار، اصل کلی اباحه اولیه را که در مورد موجودات جهان به طور کلی جاری است مطرح نموده، آنگاه لزوم احراز ذبح شرعی در مورد فراوردههای دامی متوقف بر ذبح، قاعدة سوق، حکم کالای بازار غیر مسلمانان ـکه مرکز تولید بسیاری از کالاهای موجود در بازار مسلمانان استـ و حکم کالای وارداتی را بررسی کرده است.
مبحث اول: طرح مسئله گاه حکم کالایی که انسان میخرد، مشخص است و انسان میداند استفاده از آن جایز است، اما گاه نمیداند استفاده از یک کالا جایز است یا نه؟ اینجاست که انسان مسلمان مردد میشود که آیا آن کالا را خریداری نماید یا خیر؟ و اگر آن را خریده است آیا حق استفاده از آن را دارد یا نه؟ آیا آن را میتواند بفروشد یا خیر؟ و سرانجام اینکه آیا استفاده از آن موجب عقاب اخروی برای وی نیست؟ در این صورت فرضهای مختلف قابل تصور است، زیرا یا آن کالا از فراوردههای دامی است که استفاده از آن متوقف بر ذبح شرعی است و یا کالای دیگر است که حکم این دو فرض متفاوت است.
حال اگر در مورد کالایی از این موارد شک داشته باشیم که آیا ذبح شرعی شده، چون ملاک احراز تذکیه است، محکوم به حرمت است؛ زیرا تذکیة شرعی احراز نشده و همین عدم احراز برای حکم به تحریم کافی است.
دلایل اصل حرمت در بازار غیر مسلمانان 1ـ قاعدة اولیه در مورد این گونه محصولات عدم تذکیة شرعی است مگر با احراز تذکیه؛ یعنی صرف شک در اینکه آیا گوشت موجود در بازار لندن توسط مسلمانان ذبح شده و حلال است یا نه، در حکم به حرمت کافی است و نیاز به دلیل دیگر ندارد.