چکیده:
انقلاب اطلاعات،ارتباطات و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی تأثیر شگرفی بر حوزهها مختلف زندگی بشری داشته است.این تأثیرات چنان عمیق و ریشهدار است که حذف آنها از شؤونات زندگی بشری باعث فلج شدن آن میشود.از جمله نتایج انقلاب اطلاعات و ارتباطات،شکلگیری عصری جدید در زمینهء روابط عمومی است. «روابط عمومی الکترونیک»یکی از تازهترین مباحث در ارتباطات است که تمامی حوزههای مربوط به خود را دچار تحولی عمیق خواهد کرد.استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی سبب ارتقأ سطح کیفی و کمی کارکردها در حوزهء فعالیت روابط عمومیها شده است.از طرفی روابط عمومی الکترونیک را میتوان یکی از پیششرطهای مهم برای تحقق دولت الکترونیک و سایبردموکراسی دانست.
خلاصه ماشینی:
"(همان منبع،ص 21) ویژگیهای وسایل ارتباطی دوسویه: تکنولوژیهای دوسویه نوین ارتباطی،در عین حال دارای ویژگیهایی هم هستند که میتوان آنها را چنین برشمرد: 1-تعاملی بودن :(INRER ACTIVITY) به مفهوم دوسویه شدن و دارا شدن ویژگیهای کانالهای فردی و جمعی به طور (به تصویر صفحه مراجعه شود) همزمان و تغییر مفهوم جریان یکسویه به -MANY-FLOW (ONE-TO 2-ناهمزمانی :(Asynchronous) امکانات جدید در پخش و ضبط ویدئویی باعث غلبه بر عنصر زمان شده و کاربر حالا قابلیت کنترل ارسالی و دریافت پیام را از جنبهء زمانی دارد.
در یک جمعبندی میتوان ویژگیها و امتیازات زیر را برای آن در نظر گرفت: الف-سرعت انتقال پیام ب-سهولت به کارگیری ج-اهمیت اقتصادی و کاهش هزینهها د-عدم حضور همزمان مخاطبان ه پ-امنیت و محرمانه بودن اطلاعات پست الکترونیک(محسنی، 0831،ص 201) همچنین میتوان حداقل چهار کارکرد برای پست الکترونیک قائل شد: الف-مبادلهء اطلاعات میان اشخاص ب-مبادلهء اطلاعات رسمی و سازمانی ج-مبادلهء اطلاعات اقتصادی د-استقرار فرآیند کارگروهی(همان منبع،ص 801) (در توضیح مورد اخیر باید گفت،این دسته پیامرسانی الکترونیک، جهت ایفای نقشهای مختلف و توزیع شده)به عنوان حامل ارتباطی استفاده میکند،یعنی جایی که لازم است افراد در بخشهای مختلف مداخله و اقدام کنند،چرا که به آنها نقشهای گوناگونی داده شده است.
(شیدی،0831،ص 06) به طور کلی و در یک جمعبندی میتوان مزایای زیر را برای (به تصویر صفحه مراجعه شود) دولت الکترونیک در نظر گرفت: 1-دسترسی مستقیم به اطلاعات و خدمات دولتی 2-ارتباط مستقیم با مقامات و ادارات دولتی 3-صرفهجویی در زمان و ساعات کار در ادارات 4-افزایش کیفیت و دسترسی به خدمات 5-تسهیل ارتباطات میان نهادها و مؤسسات دولتی با بخش خصوصی و با شهروندان(ابراهیمی،بختیاری،0831) در یک جمعبندی باید متذکر شویم که در کنار عوامل متعدد در جهت تحقق دولت الکترونیک،نقش و عملکرد روابط عمومی الکترونیک بسیار مهم است."