چکیده:
داستان دقوقی رویارویی عارفی اهل سلوک با تجربه ای شهودی است. دقوقی خود مقصودش را از این سفر، دیدار خورشید در ذره و شهود نورمی داند و سفرش را با ترک سیر جسمانی آغاز می کند.رویدادهای حیرت انگیزی که در این سفر پیش می آید همچون بی هوشی های پیاپی دقوقی از فرط حیرت و از نگریستن به «تبدیلهای» اشیا به یکدیگر سبب می شود که این سفر را سفری آشنا نینگاریم و در پی معانی در بطن وقایع باشیم. پس از تحلیل داستان به کمک تبیین رمزها و سمبل ها از طریق بینامتنیت، در پی نزدیک شدن به معنای متن هستیم. این داستان که حاصل کشف و شهود عرفانی مولوی یا تجربه عارفی دیگر است، بیانی دیگر از همان تجربه ای است که در آن همه کثرت ها به یک وحدت باز می گردد. شواهد فراوانی نیز از شباهت های این داستان با حالات موسی در دیدار نور و درخت وجود دارد. با درنگ بر مضمون این داستان، می توان ریشه های سنت فلسفی و عرفانی را چون وحدت و کثرت ، مراتب عالم ، وحدت وجود و... در آن جست. داستان دقوقی صورت تجربه شده و عملی آن آموزه هاست که فیلسوفان و عارفان در کتابها گنجانده اند و دقوقی در عالم مثال یا هورقلیا تجربه کرده است.
So far، metaphors have been talked about just in poetry. This study tries to find out that how the mystic، Abdolfazl Rashidoldin Mibodi has used metaphors in his mystical prose، in the third section of the interpretation of kashfoulasrar to convey his determined connotations. To clarify the argument، its functions have been defined in two different levels، namely recognition and aestheticism. The functions of the recognition metaphors in Mibodi’s mystical prose are: giving an intuitive and imaginative soul to the vague and segregated meanings، making the unknown meanings and phenomena recognizable، creating meanings or semi-meanings، clarification of the segregated meanings، giving life to meanings and phenomena، convincing the addressees، description، expressing the feelings، expression of intuitions. The aesthetic functions of metaphors are: creating images، consistency of images، succinctness of meanings in words (conciseness)، vividness of the images، ambiguities، pregnancy to interpretations، multi connotations.