خلاصه ماشینی:
"برای رسیدن به این مقصود لازم است بیشاز آنچه بر اسامی و اعدا و ارقام تکیه میکنیمبر ارتباط جغرافیا با زندگی تأکید کنیم؛یعنیکاری کنیم که دانشآموزان معنای حقیقیجغرافیا را دریابند تا اینکه به هرچه نگاهمیکنند از دیدگاه جغرافیایی نگاه کنند.
اهمیت آیندۀکشورمان را در ارتباط با آن کشورها توضیحدهید تا دانشآموزان وقتی به اخبار گوشمیدهند و مثلا صحبت از یک راه ترانزیتبین المللی آسیای جنوب شرقی یا اروپا بهکشورهای آسیای میانه میشود متوجه شوند کهاهمیت مسأله چیست آن موقع است که با شورو شوق به کلاس میآیند چون میفهمند کهجغرافی میخواهد یک نیاز اساسی آنها راارضاء بکند توضیح اینکه وقتی معلم جغرافیاموفق باشد جغرافیا را میتواند به صورتشیرینترین درسها درآورد،زیرا باروانشناسی جغرافیا،جغرافیا قابل پیوند استشما میتوانید یک مبحث تاریخی را براساسمسایل جغرافیایی تبیین بکنید،بسیاری ازجنگها و مسایل که رخ داده بدون توجه بهاهمیت جغرافیایی منطقهای که آن رویداد در آناتفاق افتاده قابل تبیین نیست.
بایدصرفه جویی کرد و همیشه چشم به وزارتخانه ودولت داشتن دردی را درمان نمیکند اگر بشوددر هر منطقه آموزشی یک کلاس یا اتاقخصوصی جغرافیا در نظر گرفته شود و بهتریننقشهها و بهترین کتابها در آنجا تهیه بشود،این قطعا به اعتلای آموزش جغرافیا کمکخواهد کرد البته این مسأله یک آرزویسهل الوصول یا قریب الوصول نیست اما اگرممکن باشد که اتاق برزگ جغرافیا یک اتاقبخصوص باشد فوق العاد مؤثر است بنده دربازدیدهایی که از مدارس خارجی داشتهامدیدهام که در مدارس وقتی ساعت کلاسجغرافیا فرامیرسد دانشآموزان با اشتیاق بهکلاس جغرافیا میروند."