چکیده:
فضاسازی مکانهای آموزشی به لحاظ اینکه سهم مهمی در امر یادگیری دارد،از اهمیت خاصی برخوردار است.در مدارس و آموزشگاهها،چنانچه بتوان با آرایش خاصی،کلاسهای گوناگونی را برای درسهای خاص فضاسازی کرد،تمرکز ذهنی و تقویت مفاهیم اساسی آنها در ذهن دانشآموزان بهتر صورت میگیرد. پیشنهاد ایجاد اتاق یا آزمایشگاه جغرافیا در مدارس و بیان ویژگیهای آن،بر همین اساس است که با تلاش دبیر جغرافیا و پشتگرمی عوامل دیگر قابل اجرا است.بسته به امکانات و شرایط مدارس،ویژگیهای این اتاق عبارت است از:امکانات نشستن دانشآموزان با قابلیت استقرار به دور یک میز و یا به صورت گروهی؛ وجود تصاویر و نقشههای جغرافیایی مربوط؛مکانی برای نگهداری و مطالعهء کتابهای علمی و مجلات و اطلسها؛تجهیز این اتاق با وسایل سمعی و بصری،کره جغرافایی،افلاکنما،قطبنما و... از این مکان میتوان علاوه بر اجرای تدریس،برای رسم نقشه و کارهای ترسیمی،برپایی نمایشگاهها،جلسات سخنرانی،ایجاد بحثهای جغرافیایی،نمایش فیلمهای جهانشناسی و...بهره برد. بدیهی است که در جهت ایجاد و برپایی یک چنین مکانی و تکمیل امکانات آن،میتوان از کمکهای فکری و معنوی و هدایای دانشآموزان استفاده کرد.تابلوهای آموزشی،نقشههای جغرافیایی، تحقیقات و دستسازههای دانشآموزان میتواند به شکل مطلوبی زینتبخش این مکان باشد. در پایان این مقاله،مصاحبهای با یکی از دبیران دبیرستانهای تهران آمده است.ایشان موفق شدهاند اتاقی را در مدرسه به نام اتاق جغرافیا ایجاد کنند. اتاق جغرافیا چیست؟و چه ویژگیهایی دارد؟
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به مقدمهء بالا،سعی شده است تا در این مقاله به این پرسش پاسخ داده شود که:«آیا در آموزش جغرافیا میتوان از این فضای آموزشی استفاده کرد و مکان مناسبی را در مدارس آماده ساخت تا در زمان تدریس جغرافیا دانشآموزان در یک فضای همگون با موضوع جغرافیا حضور یابند و به یادگیری این علم بپردازند؟» به نظر میرسد در کشور ما در آموزشگاهها،دبیران جغرافیا با حمایت مدیریت آموزشگاه و با علاقه و پشتکار در ایجاد یک کلاس به نام آزمایشگاه یا اتاق جغرافیا،میتوانند فضای مناسبی ایجاد کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بخشی از قفسههای کتاب در آزمایشگاه جغرافیا، گروه جغرافیای،دانشگاه تهران نصب نقشههای طراحی شده و ساختهشده توسط دانشآموزان، تابلوهای آموزشی جغرافیایی،(به وسله مقوا،یونولیت و خمیر) در انگیزهبخشی به دانشآموزان و تلاش بیشتر آنان بسیار مؤثر خواهد بود.
*** همانگونه که قبلا اشاره شد،شایسته است که دانشآموزان در برپایی،آراستن و تکمیل وسایل اتاق جغرافیا در مدرسهء خود، به نوعی نقش داشته باشند و این محیط را از آن خود بدانند؛چنانچه زمینهء همکاری برای دانشآموزان در مدرسه فراهم باشد،آنان تلاش خواهند کرد تا هر وسیلهای مرتبط با جغرافیا را بهطور موقت(امانت) یا دائمی(هدیه)در اختیار اتاق جغرافیا قرار دهند و به نوعی مورد تقدیر قرار گیرند.
5. چنانچه شما دبیر محترم توانستهاید تاکنون در آموزشگاه خود موفق به ایجاد چنین فضایی به نام اتاق یا خانه جغرافیا شوید، میتوانید اطلاعاتی در مورد فعالیتها و ویژگیهای این مکان برای دفتر مجله رشد تخصصی جغرافیا،به گروه جغرافیا ارسال دارید تا با چاپ آن،دیگر همکاران و علاقهمندان نیز از آن استفاده کنند."