خلاصه ماشینی:
"سرمقاله در شمارههای اخیر مجلات جغرافیایی مقالات بیشتری دربارهء شناخت و ماهیت علم جغرافیا به چاپ رسیده است.
از طرف دیگر،این حرکت میتواند راهگشای خوبی برای دانشجویان و دبیران جغرافیا باشد تا با مطالعهء این مقالات بتوانند تفکرات علمی خود را هرچه منظمتر و شفافتر کنند.
بدیهی است،افزایش آگاهی دبیران و برنامهریزان آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی سبب خواهد شد که آنها پویایی علم جغرافیا را در برنامهها و کتابهای درسی جغرافیا منظور کنند و از این طریق،به تثبیت و تنویر علم جغرافیا در بین دانشآموزان و جامعه یاری رسانند.
بنابراین،درخواست میشود که محققان و نویسندگان تا حد امکان در جهت ارائهء تعاریف نسبتا یک سانی قدم بردارند و از تفرق دوری کنند تا اولا،جایگاه و محدودهء جغرافیا در کشور کاملا شفاف شود و ثانیا،برنامهریزی آموزشی و توسعه براساس مبانی واضح و مشخص انجام گیرد."