خلاصه ماشینی:
"جشن نوروز،پیش و پس از پیروزی بلشویکها در آسیای میانه پیش از سال 7191 جشن نوروز در آسیای مرکزی و بهویژه در مهد تمدن آن- شهرهای باستانی بخارا،سمرقند،خجند،استروشن،اسفره،پنجکنت،فرغانه و حتی نواحی کوهستانی نیز بهطور پرشکوه و با آئینهای مردمی برگزار میشده است.
یکی از آئینهای خاص نوروز که در هیچجایی از عالم اسلام دیده نشده است،این برگزاری نماز عید نوروز بوده است،که در اولین دقایق صبح روز فرا رسیدن روز سال نو برگزاری میشده است و آن تا سالهای هفتادم عصر بیست زنده بود.
در آخرهای سالهای بیستم،دقیقا از نوروز سال 7291،به معرکههای نوروزی باز یک مراسم تماما نو سیاسی اضافه گردید:چون روز 8 مارس-روز عید زنها برای کسب حقوق برابر با مردها،به آستانهی جشن نوروز(12-02 مارس)راست میآمد(منطبق میشد)،کشف حجاب با عنوان«فرنجی پرتایی و فرنجی سوزی»بهطور دستهجمعی در شهرها و روستاهای آسیای مرکزی راهاندازی شد.
آن سال در مسکو کتابچهای به زبان روسی به چاب رسید،که در آن نوروز همچون«عید سال نو مسلمانی»معرفی گردیده،جشنگیری آن نامطلوب و خلاف ایدهی(غایه)کمونیستی اعلام شد،درتر، با بالارفتن روحیهی بیداری ملی در ایران(سالهای سوم عصر بیست میلادی) نطریهپردازان جهانبینی لنینی-استالینی در شوروی سابق،به جشن نوروز مهر حکم «ایرانی»زدند و طبیعی است که مخالفت رسمی دولتی(یعنی کمونیستی)به آن، بیشتر از پیشتر،جدیتر و حتی جنونآمیز میگردید.
در نوبت دوم،ما برای برگزاری جشن نوروز و تشکیل طنطنهی آئینها و رسومات آن،مفهوم زیباشناسی آن از سرچشمههای تاریخی،بهویژه«نوروزنامه»حکیم عمر خیام و دیگر مدارک معتبر استخراج کردیم،که در شوروی به نحوی،بارها به چاب رسیده بود و هیچ مقام حزبییی آن را نمیتوانست رد نماید."