خلاصه ماشینی:
"حکایت تثبیت روز نو یا نوروز جمشیدی بنا بر روایتی دیگر از ابو ریحان علاوه بر معراج جمشید شاه جنبهی کارزار با حلقهی صائبیان را نیز در بر داشته است،و از این روست که حضرتش در اولین اقدام پس از نیل به عزیمت معنوی،دین ایرانی خود را تجدید میکند و آیین نوزایی پارسی را بنا مینهد،ابو ریحان در باب این جدل در(آثار الباقیه)مینویسد: (برخی از علمای ایرانی میگویند سبب اینکه این روز را نوروز مینامند این است که در ایام تهمورث صائبه آشکار شدند و چون جمشید به پادشاهی رسید دین خود را تجدید کرد و این کار خیلی بزرگی به نظر آمد و آن روز را که روز تازهای بود،جمشید عید گرفت) نوروز جمشیدی،نوروز گاهنبار(جشن)و سرور است،و روایتها در رابطه با آغاز آفرینش آن در برخی از متون رنگارنگ نشان از گستردگی و ناهمگون بودن بعضی از حکایتها دارد، مفسر معاصر اسطوره و تاریخشناس ایرانی،دکتر جلال خالقی مطل در باب معراج جمشید و آغاز روز نو نظری متغایر و دگرگونه با متون و روایتهای عرفی پیشین دارد،وی در کتاب (یادداشتهای شاهنامه)در باب این منظر مینویسد: (به نظر من نوروز نباید در اصل با سفر جمشید به آسمان و فرود آمدن او به زمین،آنچنانکه در شاهنامه و متون دیگر آمده است،ارتباطی داشته باشد.
) (نقل به مضمون) نوروز اما فارق از تعاریف گوناگونش پس از جمشید ایزدگونه،باقی ماند و هر ساله بر شکوه و عظمتش در بین عام و خاص افزون شد،در دوره هخامنشیان و ساسانیان نورز به عنوان یگانه گوهر ایرانیت و پارسیمنشی مورد عنایت تمامی شهنشاهان این دو سلسله بود ،مردم نیز گام به گام شاهان خود آن را چون مروارید گرانبهایی در صدف فرهنگ میهن پاس میداشتند و همتراز با تولد زمین با عمل به سنت نوزایی،خود را از دوباره نو می کردند."
کلید واژه های ماشینی:
سینما
،
نوروز
،
نوروز کهن ایینه ی سینما
،
تاریخ نوروز کهن ایینه ی
،
نور
،
بهاریه
،
ی سینما و حکایت ایزابل
،
بهار
،
جمشید
،
تاریخ