چکیده:
هتلینگ،تحلیل واریانس،آزمون توکی و رگرسیون استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان زن شرکتکننده در پژوهش، تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیونی ایران بر معیارهای همسرگزینی(با میانگین 3/56)،روابط اعضای خانواده و بهویژه همسران(با میانگین 3/56)،خشونت علیه زنان(با میانگین 3/74)،گرایش زنان به تجملات،مد و آرایش(با میانگین 3/97) و بر توسعهء مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی زنان(با میانگین 3/72)تأثیرگذار بوده است.با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی بین دیدگههای دانشجویان زن در سطح (به تصویر صفحه مراجعه شود)برحسب سن،رشتهء تحصیلی،وضعیت تأهل و شغل در مورد میزان تأثیرگذاری تولیدات فرهنگی بر محورهای پنجگانهء آسیب فرهنگی مورد مطالعه، تفاوت معنادار وجود داشت و بیشترین نمره تأثیر بر گرایش زنان به تجملات،مد و آرایش و کمترین نمره به معیارهای همسر گزینی و روابط خانوادگی اختصاص یافت.این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیون ایران بر آسیبهای فرهنگی زنان از دیدگاه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی 86-1385 اجرا گردید.به همین منظور از تعداد 6575 دانشجوی زن دانشگاه با روش نمونهگیری چند مرحلهای،380 نفر انتخاب گردیدند. از میان 380 پرسشنامهء توزیع شده 366 مورد تکمیل شده و عودت داده شد که همین تعداد در ارزیابیها مورد استفاده قرار گرفت.ابزار مورد استفاده در پژوهش،پرسشنامهء محقق ساختهای بود که 49 سؤال بسته پاسخ برای بررسی آسیبهای فرهنگی زنان در 5
خلاصه ماشینی:
"سؤالات پژوهش بهنظر دانشجویان زن،استفاده از تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیونی ایران: 1-تا چه میزان بر معیارهای همسر گزینی تأثیرگذار بوده است؟ 2-تا چه میزان بر روابط اعضای خانواده و بهویژه همسران تأثیرگذار بوده است؟ 3-تا چه میزان بر بروز خشونت علیه زنان تأثیرگذار بوده است؟ 4-تا چه میزان بر گرایش زنان به تجملات،آرایش و مد تأثیرگذار بوده است؟ 5-تا چه میزان بر توسعهء مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی زنان تأثیرگذار بوده است؟ 6-آیا بین دیدگاه پاسخگویان در موارد فوق براساس سن،وضعیت تأهل،رشتهء تحصیلی و شغل تفاوتی وجود دارد؟ روش تحقیق روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که طی آن از پرسشنامهء محقق ساخته در دو بخش جمعیتشناختی و سؤالا تحقیق در طرح اولیهاش استفاده گردید.
سؤال دوم تحقیق:بهنظر دانشجویان زن تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیون ایران تا چه میزان بر روابط اعضای خانواده و بهویژه همسران تأثیرگذار بوده است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس یافتههای پژوهش تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیون ایران بر روابط اعضای خانواده و بهویژه همسران در مجموع 11 گویه متعلق به این سؤال با کسب میانگین 3/65،انحراف معیار 0/476 و 51/749 t- از دید دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 68-58 تولیدات فرهنگی تلویزیون بیش از سطح متوسط بر روابط اعضای خانواده و بهویژه همسران تأثیر گذاشته است.
سؤال چهارم تحقیق:بهنظر دانشجویان زن تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیون ایران تا چه میزان بر گرایش زنان به تجملات،مد و آرایش تأثیرگذار بوده است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتههای این پژوهش نشان داد که با میانگین نمرهء 3/79،انحراف استاندارد 0/927 و 52/675 t- ،از نظر دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان،تولیدات فرهنگی شبکههای مختلف تلویزیونی ایران بیش از سطح متوسط بر گرایش زنان به تجملات،مد و آرایش تأثیرگذار بوده است."