چکیده:
با توجه به نقش مهم معیارهای همسرگزینی در ازدواج و تشکیل خانواده، پژوهش حاضر برآن بوده است که به دو سؤال زیر پاسخ دهد: 1- دختران جوان شهر اهواز جهت امر ازدواج به چه معیارهایی بیش تر اهمیت می دهند؟ 2- آیا ملاک ها و معیارهای همسر گزینی دختران جوان شهر اهواز با توجه به سن، زبان مادری، ترتیب تولد، اندازه خانواده، سواد والدین و ناحیه تحصیلی آن ها تفاوت دارد؟ جامعه مورد پژوهش را دانش آموزان مدارس پیش دانشگاهی شهر اهواز تشکیل می دادند که به طور تصادفی طبقه ای 500 نفر از بین آنان انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از مقیاس ملاک های همسرگزینی دختران شهر اهواز (Mate- Selection Criteria of Ahwaz Girl Scale) (MSS-AGA) که در این پژوهش از طریق تحلیل عوامل ساخته شد و از اعتبار و پایایی بالایی برخوردار بود. هم چنین یک پرسشنامه جمعیت شناختی، مورد استفاده قرار گرفت که هر دو توسط نمونه مورد پژوهش تکمیل شد. یافته های این تحقیق در رابطه با سؤال اول نشان داد که، دختران جوان با معیارهای صحیح همسر گزینی و میزان اهمیت به آن ها آشنایی دارند. به طوری که نمونه مورد پژوهش به طور معناداری به معیارهای زیر خیلی اهمیت می داد. این معیارها عبارتند از: معیار توافق، معیار خانواده، معیار پزشکی، استقلال خانواده جدید، خصوصیات اخلاقی و مذهبی. نتایج مرتبط با سؤال دوم نشان داده که بین معیارهای همسر گزینی دختران جوان با توجه به سن، زبان مادری، ترتیب تولد، اندازه خانواده و سواد واالدین آنان تفاوت معناداری وجود ندارد تنها بین معیارهای همسرگزینی دختران نواحی تحصیلی چهارگانه، تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های به دست آمده در رابطه با شناخت صحیح معیارهای همسرگزینی توسط دختران جوان، و وقوع برخی از ازدواجهای قومی وغلط در خانواده ها، به نظر می رسد که وظیفه همه رسانه های گروهی، نهادهای فرهنگی و تربیتی، مسئولین و دست اندرکاران دولتی است که علاوه بر آموزش و مشاوره قبل از ازدواج جوانان، به آموزش خانواده ها و والدین آنان در این زمینه نیز مبادرت ورزند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی مقایسهای ملاکهای همسرگزینیدر دختران جوان شهر اهواز نویسنده:دکتر مهناز علی اکبری دهکردی استادیار دانشگاه پیام نور کیده {IBباتوجه به نقش مهم معیارهای همسرگزینی در ازدواج و تشکیل خانواده،پژوهش حاضر بر آن بوده استکه به دو سؤال زیر پاسخ دهد: 1-دختران جوان شهر اهواز جهت امر ازدواج به چه معیارهایی بیشتر اهمیت میدهند؟ 2-آیا ملاکها و معیارهای همسرگزینی دختران جوان شهر اهواز باتوجه به سن،زبان مادری،ترتیب تولد،اندازه خانواده،سواد والدین و ناحیه تحصیلی آنها تفاوت دارد؟ جامعه مورد پژوهش را دانشآموزان مدارس پیشدانشگاهی شهر اهواز تشکیل میدادند که بهطورتصادفی طبقهای 500 نفر از بین آنان انتخاب شدند.
در زیر گروههای این فرضیهملاکهای مربوط به خانواده خود و همسر و خصوصیات جدول 3:جدول مقادیر انحراف استاندارد و آزمون T میزان اهمیت به ملاکهای همسرگزینی بین دانشآموزان عرب زبان و فارسی زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود)شخصی همسر آینده با سن رابطه بیشتری نشان دادهاند؛که این رابطه منفی میباشد یعنی هر چقدر سن بالاترمیرود به این معیار کمتر اهمیت داده میشود ولی درملاکهای توافق و مسائل پزشکی ازدواج،رابطه معناداریبا سن وجود ندارد.
در رابطه با هدف دوم که در واقع جواب به این سؤالبوده است که،آیا ملاکها و معیارهای همسرگزینی دخترانجوان شهر اهواز باتوجه به سن،ترتیب تولد،اندازهخانواده،سواد والدین،زبان مادری یا قومیت و ناحیهتحصیلی آنان فرق دارد؟نتایج این پژوهش نشان داد کهبین ملاکهای مختلف همسرگزینی دختران جوان با ترتیبتولد و اندازه خانواده رابطه معناداری وجود ندارد ولی بینبرخی از ملاکهای مختلف همسرگزینی دختران جوان باسن و سواد والدین رابطه معناداری وجود دارد."