خلاصه ماشینی:
"این دولت در سدههای هفتم و هشتم هجری (سیزدهم و چهاردهم میلادی) در سرزمین آناتولی ظهور کرد؛ در نیمه دوم سده چهاردهم، به رهبری بایزید اول (ایلدرم بایزید، بایزید رعدگونه)، قلمرو آن در قاره اروپا گسترش چشمگیر یافت و در اوائل نیمه دوم سدهپانزدهم با فتح قسطنطنیه، به رهبری سلطان محمد دوم (فاتح)، در مقام تنها وارث امپراتوری روم شرقی(بیزانس) جای گرفت.
در این دوران، عثمانی نه تنها ــــ از نظر وسعت قلمرو و کثرت اتباع، اقتدار نظامی و سیاسی، نظم و سامان اجتماعی و ثروت دولت و سعادت و رفاه ملت ـــ اولین دولت اروپایی به شمار میرفت، بلکه از حوالی نیمه سده شانزدهم میلادی، خود را وارث رسمی خلافت اسلامی و رهبری جهان اسلام نیز میدانست.
در سدههای پانزدهم و شانزدهم میلادی موج گروش به اسلام در میان تمامی مسیحیان اروپا، اعم از کاتولیک و غیرکاتولیک، بسیار نیرومند بود و این نو مسلمانان نه تنها از تمامی حقوق یک مسلمان بهرهمند بودند بلکه از طریق نظام دوشیرمه،(12) در ساختار سیاسی عثمانی به سرعت برکشیده میشدند.
به رغم این واقعیات، ترسیم عثمانی نه به عنوان یک دولت ریشهدار و کهن اروپایی ــ که هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر برخی سنن فرهنگی و سیاسی، وارث امپراتوری روم شرقی (بیزانس) به شمار میرفت و از مدیریت نخبگان اروپایی و نیمهاروپایی(18) در تمامی سطوح برخوردار بود ـــ بلکه به عنوان یک قدرت بیگانه سلطهگر و مهاجم «ترک» یا «مسلمان»، سنتی غیرعلمی و تعصبآمیز است که در تاریخنگاری رسمی غرب رواج فراوان دارد."