چکیده:
طرح مساله: این تحقیق می خواهد با تحلیل پیام های تبلیغاتی انتخابات شورای شهر مهم ترین ارزش ها، عناصر و ابزارهای نحوه اداره شهر از منظر کاندیداها و پس از مشخص شدن نتایج، از نظر رای دهندگان را مورد شناسایی و تحلیل قرار دهد.
روش: در این تحقیق، جامعه آماری تمامی 1200 نفر کاندیدای سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران بودند که از پیام های تبلیغاتی 444 نفر از کاندیداها و 36 تشکل نمونه برداری شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا و مدل های نظری چهارگانه حکمرانی شهری (رفاهی، مدیریتی، شراکت گرا و طرفدار رشد) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: محتوای بیشتر پیام های تبلیغاتی و برنامه های کاندیداها و تشکل ها با مدل حکمرانی رفاهی همخوانی بیشتری دارد. نتایج انتخابات نیز نشان می دهد که رای دهندگان، به تبلیغ کنندگان این مدل رای بیشتری داده اند.
نتایج: در مدل حکمرانی رفاهی، اداره شهر متکی بر منابع دولتی است که منجر به کاهش استقلال عمل شورای شهر و امکانات آن برای تاثیرگذاری بر مدیریت شهری می شود.
خلاصه ماشینی:
"به همین منظور برای شناخت مهمترین ارزشها و عناصر ادارۀ شهر از منظر کاندیداها و رایدهندگان سومین دورۀ انتخابات شورای شهر تهران سه پرسش اصلی مطرح شد: الف)افراد و گروههای سیاسی در پیامهای تبلیغاتی چه اهداف و شعارهایی را برای شهروندان مطرح کردند؟ ب)پیامهای صادره با کدام مدلهای حکمرانی شهری انطباق دارند؟ ج)مردم با آراء خویش کدام اهداف و شعارها را برای ادارۀ شهر تهران انتخاب کردند؟ 2)چارچوب نظری انتخابات و رای دادن شکلی مشروع از«رفتار سیاسی»1است.
جدول شمارۀ 3 حاوی شعارهایی است که کاندیداها در تبلیغات خویش مطرح کردند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول شمارۀ 3 نشان میدهد،از میان شعارهای خدماتی-رفاهی مطرح شده از سوی کاندیداها،سه موضوع خدمات رفاهی،توجه به مسائل جوانان و حفظ محیط زیست شهری بیشترین موارد را به خود اختصاص دادهاند و در فاصلۀ نزدیک با آنها، شعارهای مربوط به بهداشت شهری،مبارزه با آسیبهای اجتماعی و توجه به مسائل زنان دارد.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که حدود نیمی از تبلیغات کاندیداها یعنی 46/5 درصد،اولویتی در اهداف ارائه نکردند و از میان آنهایی که به اولویتبندی اهداف خود پرداختند،حدود یک سوم یا 33/9 درصد اهداف رفاهی- خدماتی را مدنظر داشتند و 11/5 درصد به اهداف طرفدار رشد اشاره کردند و 8/1 درصد نیز اهداف مدیریتی-اجرایی را در تبلیغات خویش آوردند.
در خصوص اهداف مطرح شده از سوی تشکلها دادهها نشان داد که 6 تشکل هیچ هدفی را در تبلیغات خود اعلام نکردهاند؛18 تشکل اهداف رفاهی-خدماتی، 8 تشکل اهداف طرفدار رشد و 4 تشکل اهداف مدیریتی-اجرایی را به عنوان اولویت اول اهداف انتخاباتی خود انتخاب کردهاند؛در خصوص شعاری طرح شده از سوی تشکل نیز معلوم شد که از 36 تشکل مورد بررسی،6 تشکل یا 16/6 درصد فاقد هرگونه شعار بودند."