چکیده:
نویسنده در بخش اول این مقاله به تعریف مکتب سمبولیسم و زمینههای پیدایی و خاستگاه آن پرداخته و در بخش دوم اصول حاکم بر این مکتب را تشریح کرده است.در اینجا بخش دوم و اصلی مقاله از نظرتان میگذرد(این مکتب در تاریخ ادبیات دورهی دبیرستان تحت عنوان آشنایی با مکاتب ادبی جهان بهاختصار بررسی شده است).
خلاصه ماشینی:
"پیروان واقعی مکتب سمبولیسم معتقد بودند که شاعر پیغامبری است که میتواند درون و ماورای دنیای واقعی را ببیند و وظیفه دارد که بهوسیلهی نمادهایی که بهکار میبرد،آن دنیای ماورائی؛یعنی واقعیت بزرگتر جاودانهتر را نشان دهد و از آنجا که آن عوالم قابل توصیف نیست،شعر میکوشد بهکمک زبان نمادین آن را به خواننده القا کند.
توسل به سمبلها به عقیدهی سمبولیستها اجتنابناپذیر است،نه فقط از این لحاظ که احساس یا حالتی را که اینچنین خام و زودگذر و مبهم باشد نمیتوان از طریق گفتار یا توصیف صریح بیان کرد،بلکه بیشتر از لحاظ این که برقراری ارتباط مستقیم میان هنرمند و دنیای خارج موجب میشود زیبایی شاعرانه نابود گردد.
بهقول دیگر شعار سمبولیستها را میتوان در این شعر مولانا خلاصه کرد: خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران کمال مطلوب شاعر سمبولیست (Poesicpure) شعری است که از جنبههای غیر عقلانی و نامتصور زبان،که با هیچگونه توجیه منطقی سازگار نیست،الهام بگیرد.
بههمین جهت است که مالارمه اعتقاد دارد شاعر باید خویشتن را به ابتکار کلمات تسلیم کند و خود را به دست امواج کلام و طغیان اندیشههای پیاپی بسپارد(پرهام،2631:721).
آنان معتقدند شعر مثل موسیقی باید در نوعی ابهام باقی بماند و هیچ مطلبی را با صراحت تمام بیان نکند،بلکه در هرحال باید چنان باشد که هر خوانندهای به ذوق و خیال خود از آن چیزی درک کند(همان:4-345).
برای بیان این تخیلات بیشتر مصراعهایی لازم بود که شبیه زمزمهای آرام و مبهم و بهقول ورلن موسیقی بیآواز باشد و میگفتند که شعر نیز مانند موسیقی باید مبهم باشد و مطلب صریحی را بهطور قاطع بیان نکند،بلکه به کمک آهنگ و با استفاده از تخیلات انسان در او تأثیر نماید(زرینکوب،8731: 854)."