چکیده:
رشد و کمال است،ولی امکان حصول آن محل تردید است.دیگر این که شرایطی قطعی الحصول پدید میآید و آینده را به سوی صفا،پاکی،عزت و سربلندی سوق میدهد. 3.آینده با قطعیت روشن است و دنیای امروز واژگون و نظام مخرب آن ویران خواهد شد(نظر مذاهب و ادیان).از نظر مذاهب و ادیان،برای اصلاح شدن آینده دلایلی وجود دارد که عبارتاند از:خواست خدا،پیوند عقل و ارادهی انسان،به ستودهآمدن مردم از خودکشیها،دروغ درآمدن وعدهها و هدفداری آفرینش.در ادامه امکان دگرگونی آیندهی جهان توسط حضرت مهدی(عج)در حکمت 209 بررسی شده است.سپس واژهی«صبر»در فرهنگ انتظار با توجه به خطبهی 150 نهج البلاغه و اهمیت و ارزش آن مورد بررسی قرار گرفته و نتیجتا از آن به افضل العبادات تعبیر شده است. این مقاله که به«آیندهنگری مثبت»(فورتوریسم)در نهج البلاغه میپردازد،آیندهنگری را با توجه به خطبهی 150 نهج البلاغه بررسی میکند.حضرت علی(ع)ضمن عباراتی نورانی به این موضوع میپردازد. ایشان به عاقبت بشر خوش بین است و میفرماید که در آینده،خورشید حقیقت و عدالت حضرت مهدی(عج)طلوع خواهد کرد.در ادامه نظرات شارحان نهج البلاغه از جمله ابن ابی الحدید،مرحوم علامه جعفری،در مورد این خطبه بیان شده است.علاوه بر این،سه نظر متفاوت دربارهی آیندهی جهان بیان شده که بهطور مختصر عبارتاند از: 1.آینده تاریک است و هر روز وضع بدتر میشود و اصل بر تنازع بقا است. 2.آینده روشن است،ولی به دو گونه:یکی آنکه گرچه آیندهروبه در کتاب«دین و زندگی-3»دورهی متوسطه،سه درس به بحث «مهدویت»اختصاص یافته و بحث آیندهنگری،فقط در قالب یک سؤال در«اندیشه و تحقیق»آورده شده و شرح و توضیح آن در متن کتاب نیامده است.همچنین در آخر کتاب«معارف اسلامی پیشدانشگاهی»،بحثی تحت عنوان«فردای روشن»آورده شده که بسیار مختصر بیان شده است. لذا بر خود فرض دانستم که تحقیقی در مورد آن داشته باشم.اما در میان کتب مختلف در این زمینه،کتاب گرانسنگ«نهج البلاغه»را به عنوان دومین اثر هنری-ادبی پس از قرآن کریم ترجیح دادم و موضوع آیندهنگری (فوتوریسم)را از منظر آن مورد بررسی قرار دادم و کوشیدم به نحو مطلوب و رسا به آن پاسخی داده باشم تاشاید دانشآموزان گرامی نیز به درک کاملتری از موضوع دست یابند.
خلاصه ماشینی:
"آیندهنگری مثبت در نهج البلاغه در این نوع آیندهگرایی که حضرت علی(ع)نیز در خطبهی 051،ضمن عباراتی نورانی به آن میپردازد،خوش بین است که عاقبت در آینده، خورشید حقیقت و عدالت طلوع خواهد کرد:«و أخذوا یمینا و شمالا ظعنا (طعنا)فی مسالک الغی،و ترکا لمذاهب الرشد فلا تستعجلوا ما هو کائن مرصد و لاتستبطئوا ما یجیء به الغد.
امکان دگرگونی آیندهی جهان در نهج البلاغه حضرت امام علی(ع)در حکمت 902،ضمن اشاره به اخبار ظهور حضرت مهدی(ع)میفرماید: «لتعطفن الدنیا علینا بعد شما سها عطف الضروس علی ولدها»: دنیا پس از سرکشی به ما روی میکند چونان شتر مادهی بدخو که با بچهی خود مهربان شود.
در جملهی حکیمانه ایشان این پرسش نهفته است که آیا امکان دگرگونی در تاریخ وجود دارد؟آیا میشود انسانهای غرق در ظلم و جور،ظرفیت پذیرش این تحول و دگرگونی در تاریخ را بیابند؟در پاسخ به سؤال اول باید گفت:تاریخ براساس دو قطب میچرخد:یکی سازندگی انسانهاو دیگری نیروهای مادی محیط و مسلط بر تاریخ و فضای محیط اجتماع.
در تفسیر آیهی شریفهی: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و تجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثین» [قصص5/](و ما اراده کردیم که بر آن طایفهی ضعیف ذلیل بر آن سرزمین منت گذاریم و آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملک و جاگردانیم)،مرحوم سید هاشم بحرانی مینویسد:«ابو جعفر محمد بن جریر طبری در کتاب مسند فاطمه(ع)از سلمان چنین نقل میکند:رسول خدا(ص)به من فرمود:خداوند تبارک و تعالی هیچ پیغمبر و رسولی را مبعوث نفرمود،مگر این که 21 نقیب برایش قرار داد.
عرض کردم:یا رسول الله (ص)!این را از اهل دو کتاب[تورات و انجیل]دانسته بودم:فرمود:ای سلمان!آیا دانستهای که نقبای من،یعنی آن21تنی که خداوند آنان را برای امت پس از من برگزیده است،چه کسانی هستند؟ عرض داشتم:خدا و رسولش داناترند."