چکیده:
دبیران محترم درس دین و زندگی همواره در فصل معاد با این پرسش دانشآموزان(و مخاطبین مبحث معاد)مواجه میشوند که:«آیا عذاب خداوند در قیامت دائمی است و هیچ حدی از نظر زمانی ندارد؟»یا:«آیا ممکن است که خداوند در برابر گناهان محدود دنیا(از نظر زمان)،عذابی نامحدود و پایان ناپذیر را بر بندگانش مقرر فرماید؟» در پاسخ به این پرسشها وسوالاتی نظیر آنها باید گفت، علمای اسلام به دو دسته تقسیم شدهاند:عدهای به موقتی بودن عذاب(در مقایسه با دائمی بودن)معتقدند و میگویند:واژهی خلود یعنی«مدت مدید و طولانی».لذا اگر در قرآن کریم به « خالدین فیها »اشاره میشود،منظور این است که مدت زیادی در عذاب خواهند بود.سپس با ادلهی دیگری(مثل آیهی 107 سورهی هود که میفرماید:« خالدین فیها ما دامت السماوات و الارض »و برخی ادلهی عقلی)که بیان آنها در این مقال نمیگنجد،به نتیجه میرسند که:دوام عذاب الهی در قیامت خلاف حکمت است.دستهی دوم از علمای اسلام که علامه طباطبایی(ره)از این گروه است،به خلود عذاب الهی در قیامت اعتقاد دارند که ما در اینجا تقریر علامه را تقدیم میکنیم.
خلاصه ماشینی:
"**اندیشه خلود در قیامت رهنمودهایی از تفسیر المیزان مهدی رضائی چکیده دبیران محترم درس دین و زندگی همواره در فصل معاد با این پرسش دانشآموزان(و مخاطبین مبحث معاد)مواجه میشوند که:«آیا عذاب خداوند در قیامت دائمی است و هیچ حدی از نظر زمانی ندارد؟»یا:«آیا ممکن است که خداوند در برابر گناهان محدود دنیا(از نظر زمان)،عذابی نامحدود و پایان ناپذیر را بر بندگانش مقرر فرماید؟» در پاسخ به این پرسشها وسؤالاتی نظیر آنها باید گفت، علمای اسلام به دو دسته تقسیم شدهاند:عدهای به موقتی بودن عذاب(در مقایسه با دائمی بودن)معتقدند و میگویند:واژهی خلود یعنی«مدت مدید و طولانی».
» مرحوم علامه پس از این استدلال روشن و محکم که صفات در ژذات نفس رسوخ میکند و امری که ذاتی شد،همواره و بهطور دائمی ماندنی خواهد شد و هیچ گاه جداییپذیر نخواهد بود،به پنج اشکالی که بر این استدلال وارد شده است میپردازد و پاسخ آنها را به تفصیل بیان میدارد.
بلکه به معنای عطیه و افاضه است؛ باید گفت،علمای اسلام به دو دسته تقسیم شدهاند:عدهای به موقتی بودن عذاب(در مقایسه با دائمی بودن)معتقدند و میگویند: واژهی خلود یعنی «مدت مدید و طولانی دستهی دوم از علمای اسلام از علامه طباطبایی (ره)از این گروه است،به خلود عذاب الهی در قیامت اعتقاد دارند * عذاب جاودانه و انقطاع ناپذیر از انسان شقی، خود شقاوت و بدبختی ذاتی اوست و قاسری (کسی)او را بدان مبتلا نکرده است افاضهی آنچه که مناسب با استعداد تام مخلوق است؛مخلوقی که به خاطر به دست آوردن استعداد تام،قابلیت و ظرفیت افاضهی خدا را یافته است."