چکیده:
کشف روشهای به کار رفته در پژوهشهای پایاننامهای دانشجویان کارشناسی ارشد
رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران و گرایشها و روند تحول پیدایش و افول آنها
هدف تحقیق حاضر بوده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در میان 436
پایاننامه دفاع شده در فاصله سالهای 1348 تا 1378 بیشترین سهم از 9 روش به کار رفته،
متعلق به روش کتابخانهای (با 9/42 درصد) و پیمایشی (با 1/37 درصد) بوده است. اما روند
این روشها در مورد اول از نوع نزولی و در دومی از نوع صعودی بوده است. تنوع روشها
بیشتر متعلق به دورههای متأخر بوده و در دورههای نخست از یکی دو روش فراتر نرفته
است. روند اوج و فرود روشها در طول زمان با استفاده از تابع درجه 6 محاسبه شده و برای
هر یک مراتب آغاز، اوج، و فرود تعیین گردیده است. یافتهها در قیاس با مطالعات پیشین
حاکی از آن است که روش پیمایشی خصلتا مورد توجه پژوهشهای این رشته در جوامع
مختلف و مراکز گوناگون آموزشی از جمله دانشگاه تهران است.
خلاصه ماشینی:
"سعید ملیح (1376) نیز که به تحلیل محتوای مقالات کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1370 تا 1374 پرداخته از لحاظ روشهای تحقیق به کار رفته به این نتیجه دست یافته است که بالاترین سهم روشها از آن روش پیمایشی (با 61/83 درصد) بوده است.
منحنی تغییرات روش "تحلیل محتوی" در دانشگاه تهران در مقاطع زمانی هشتگانه [به تصویر صفحه مراجعه شود] روش کتابسنجی روش کتابسنجی (طبق شکل 8) در مقطع زمانی 5/1364 با 4 عنوان فراوانی در پایاننامههای دانشگاه تهران پدید آمد، در مقطع زمانی 5/1368 شاهد افول این روش هستیم، اما مجددا در مقطع زمانی 5/1372 با یک عنوان حیات مییابد و در آخرین مقطع زمانی دوره مورد بررسی، یعنی 5/1376، سیر صعودی طی میکند و به 7 عنوان میرسد.
منحنی تغییرات روش پژوهش "میدانی" در دانشگاه تهران در مقاطع زمانی هشتگانه [به تصویر صفحه مراجعه شود] بر اساس شکل 9، روش میدانی دارای 2 عنوان فراوانی در کل دوره مورد بررسی بوده که یکی مربوط به مقطع زمانی 5/1352 و دیگری متعلق به مقطع 5/1372 بوده است.
از نتایج پیشگفته چنین بر میآید که اولا روش پیمایشی که در مطالعات پیشین جزو روشهای عمده تحقیق در این رشته در مقیاس جهانی ارزیابی شده در مورد دانشگاه تهران نیز که بالاترین سهم تولید پایاننامه در رشته کتابداری و اطلاعرسانی ایران را دارد صادق است و این نشان میدهد که کاربرد این روش بیش از آنکه بومی جامعهای خاص باشد جز و سرشت این رشته است.
"Research as a Factor in Faculty Evaluation: The Rules Are A-Changin''''"Journal of Education for Library and Information Science."