چکیده:
تأثیرگذار بر بازار بیمه عمر پرداخته و سپس با استفاده از سرشماری از مدیران خبره بیمه عمر 7 شرکت پرسابقه بیمه در زمینه عمر در تهران نظرخواهی انجام شد و سپس شاخصهای مؤثرتر بر توسعه بازار بیمه عمر شناسایی شدند.همانطور که در سؤال اصلی پژوهش مشخص است چگونگی تعیین اهمیت نسبی این شاخصها براساس فضای هریک از بخشهای مختلف بازار بیمه عمر در استانهاست که به دلیل گستردگی و تعدد استانهای کشور،ابتدا این بازار استانها با استفاده از میزان شاخصهای مؤثر،در گروههای مختلف خوشهبندی شدند و در مرحله بعد با نظرخواهی از کارشناسان خبره استانی در هریک از این خوشههای استانی،از روش مقایسات زوجی،به تعیین اهمیت هریک از 2Lعوامل تأثیرگذار و شاخصهای آنها پرداخته شده است.در این مقایسات عوامل تأثیرگذار بر بازار و فروش بیمه عمر توسط مدیران شعب ممتاز بیمه ایران در سرتاسر استانها دوبهدو و همچنین شاخصهای مربوطه نیز در هریک از ابعاد مورد مقایسه قرار گرفتند که در نهایت وزن نهایی و در واقع اهمیت هریک ااز شاخصها در هریک از خوشههای استانی تعیین شدهاند و بدین شکل در خوشههای استانی شاخصهای اثرگذارتر معین شدند که میتوان راهنمای خوبی در شناخت هرچه بیشتر وضعیت بازار در هریک از مناطق کشور باشد. با توجه به اینکه بیمه به خصوص بیمه عمر،در ایجاد امنیت اجتماعی و آسایش روحی و روانی انسانها بسیار مؤثر است و از طرفی اهمیت و تأثیر این بخش از حوزه صنعت بیمه در اقتصاد جامعه، برای کسی پوشیده نیست،پژوهشگر تلاش خود را بر این مبنا قرار داد که به بررسی و ارزیابی یکی از مشکلات در این زمینه بپردازد و با استفاده از مطالعات و بررسی نظرات کارشناسان خبره صنعت بیمه گامی هرچند کوچک در این راستا بردارد.با بررسیهای انجام شده مشخص شد که یکی از مشکلات این بخش از صنعت بیمه نبود شناخت کافی از بازار بیمه عمر است که عدم آگاهی باعث شده مدیران بدون توجه دقیق و مناسب به ابعاد مختلف بازار و عوامل تأثیرگذار برآن و نیز بدون توجه به نیاز مشتریان خود بهشکل یکسان بااین بازار گسترده برخورد نمایند که از آن جمله تعیین حق بیمههای یکسان بیمههای عمر در مناطق مختلف کشور است که این مسئله یعنی تفاوت قائل نشدن بین مناطق 2Lمختلف برای بازاریابی در جهت توسعه بازار بیمه عمر که میتواند اثرات مخربی در توسعه این صنعت اجتماعی-اقتصادی ایجاد نماید.به همین دلیل محقق بر آن شد که باطی مراحلی اقدام به ارائه راهکاری در این رابطه نماید؛این مراحل به شکل مختصر بدینگونه است که با توجه به موضوع مورد بررسی ابتدا به بیان نقش و اهمیت بیمه و به خصوص بیمه عمر و سیر تطور آن در تاریخ بشر و ایران و نیز علل عدم رشد و تکامل این صنعت در کشورمان پرداخته میشود.چگوگی تعیین اهمیت نسبی شاخصهای اثرگذار بر توسعه بازار بیمه عمر در مناطق مختلف کشور در جهت توسعه بازار بیمه عمر در هریک از این مناطق سؤال اساسی این تحقیق است.در واقع هدف نهایی به دست آوردن راهکارهای علمیتر در جهت توسعه بازار بیمه عمر متناسب با نیازهای مشتریان در مناطق مختلف کشور و در نهایت ایجاد رضایت در ذینفعان بیمه عمر است و از طرفی تعیین اهمیت نسبی شاخصها در مناطق مختلف میتواند در تعیین استراتژیهای بازاریابی متناسب با مناطق مؤثر واقع شود. شیوه کار بدین صورت بوده که در ابتدا با بهرهگیری از مطالعات پیشین به شناسایی عوامل