چکیده:
با افزایش روابط بازرگانی تجار ایرانی با دول خارجه و نیاز مبرم به کسب آگاهی از وضعیت اقتصادی همدیگر اتاق تجارت تهران در 16 مهرماه 1305 خ گشایش یافت.در این راستا نیاز به روزنامه یا مجلهای تخصصی در جهت نشر اخبار تجارت ایران که مسایل تجاری،قوانین و لوایح،مشروح مذاکرات اتاق و هرآنچه که به امور تجاری وابسته بود،را در دسترس تجار قرار دهد، ضروری بود.از بهمن 1306 تا مرداد 1308 صورت جلسات اتاق در ماهنامه عصر حدید به چاپ میرسید.این ماهنامه در آگاه کردن تجار به مقام و موقعیت خود و ایران در شرایط مختلف کمک میکرد.با کنارهگیری فرخ دین پارسا از سردبیری مجله مزبور نیاز به مجلهای که به صورت ارگان اتاق عمل کند،احساس میشد.بنابراین مجله اطاق تجارت در 1308 با شعار راهنمای تجارت ایران به سردبیری عباس مسعودی به عنوان ارگان اتاق منتشر شد که حاوی اطلاعات زیادی در این رابطه بود.این مجله به صورت ماهنامه به چاپ میرسید و علاوه بر ایران به کشورهای خارج نیز ارسال میشد. در این مقاله سعی خواهد شد با نگاهی کلی به شکلگیری اتاق تجارت، و نیز عملکرد سال اول مجله اطاق تجارت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
"مجله خود را موظف به آگاه کردن تجار و بازرگانان از قوانین،لوایح و تصمیمات مجلس،دولت و اتاق دانسته و به همین منظور در 21 شماره سال نخست مجله،قوانین و لوایحی که به مجلس تقدیم شدهاند و یا به تصویب مجلس رسیده است،را منتشر کرده و از این لحاظ مجله علاوه بر امور دیگر در حقیقت کتابچهای از قوانین و لوایح اقتصادی میباشد.
در سرمقاله شماره اول سال دوم در این خصوص آمده است«که دوازده شماره منتشره سال گذشته خود مجموعهای از قوانین و نظامنامههای مهم تجارت است که در دسترس آقایان محترم تجار و خوانندگان گرام گذاشته شده است،بسیاری از قوانین و اطلاعات مهمه نیز به زبان فرانسه طبع و نشر شده است که مورد استفاده مشترکین خارجی مجله قرار میگیرد»در ذیل صورتی از آنها را میتوان مشاهده کرد.
علاوه بر این«مساعدتهای معنوی اداره تجارت و وزارت اقتصاد ملی تحت ریاست آقای میرزا صادق خان وثیقی و اداره تجارت وزارت خارجه مشی و رویه خود را تعقیب کرده است مجله اطاق تجارت به واسطه توجهات مخصوصی که از طرف وزارت جلیله امور خارجه نسبت به توسعه وترویج آن شده و در نتیجه متحدالمالهایی که به تمام نمایندگیها خود اعم از سفارتخانههای دولت شاهنشاهی در خارجه یا قونسولگریها و موسسات اقتصادی مبنی بر تاکید در پیشرفت امور مجله صادر گردید موفقیت خوبی احراز نموده و در تمام نقاط عالم مشترکینی پیدا کرده است»این مجله از معدود و اولین مجلاتی است که به تبلیغ و معرفی محصولات،خدمات،کالاهای جدید و نوآوریهای زمان خود را میپردازد."