چکیده:
هدف:هدف این پژوهش بررسی و شناسایی بازدارندهها و مشوقها در حرفهی آموزش به کودکان استثنایی بود،و در قالب پژوهش توصیفی انجام شد روش:جامعه آماری شامل تمامی معلمان کودکان کم توان ذهنی،ناشنوا و نابینا شهر اصفهان بود.نمونه پژوهش 387 معلم بود که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار "پژوهش پرسشنامه مشوقها و بازدارندهها شغل تدریس،در آموزش ویژه بیلینسلی و کروس بود که روی معلمان استثنایی شهر اصفهان اجرا شد.تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد.یافتهها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرههای معلمان دارای تحصیلات مختلف در مقیاس مشوقهای تدریس تفاوت معنادار وجود دارد.بین نمرههای معلمان گروههای مختلف کودکان استثنایی در مقیاس مشوقهای تدریس تفاوت معنیدار وجود دارد،و همچنین مهمتری موارد دارای بازداندگی بالا و نیز تشویقکنندگی بالا در حرفه آموزش به کودکان استثنایی از منظر معلمان معین شد.نتیجهگیریبراساس این پژوهش حرفه معلمی کودکان کمتوان دارای مشوقها و بازدارندههایی است که لازم است نظام تعلیم و تربیت به آنها توجه جدی نماید.
Objective: The aim of this research is to study incentives and deterrents in exceptional education.
Method: In this descriptive design، 387Isfahan special educators for children with mental retardation، vision loss، and hearing loss were selected randomly. Research instrument consisted of "Incentives and Deterrents in Special Education" (Billingsley & Cross، 1993).
Results: t-test and ANOVA analysis displayed a significant difference among various educational levels in incentives scale. Furthermore، a significant difference was observed among various categories of special education in terms of incentives scale.
Conclusion: Practical implication of the findings have been discussed.
خلاصه ماشینی:
یافتهها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرههای معلمان دارای تحصیلات مختلف در مقیاس مشوقهای تدریس تفاوت معنادار وجود دارد.
بین نمرههای معلمان گروههای مختلف کودکان استثنایی در مقیاس مشوقهای تدریس تفاوت معنیدار وجود دارد،و همچنین مهمتری موارد دارای بازداندگی بالا و نیز تشویقکنندگی بالا در حرفه آموزش به کودکان استثنایی از منظر معلمان معین شد.
3-بین میانگین معلمانی که در مقولههای مختلف آموزش استثنایی تدریس میکنند (نابینایی-ناشنوایی-کم توان ذهنی)در مقیاس بازدارندهها و مشوقهای شغلی،تفاوت وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که از دادههای جدول 3 برمیآید،بین میانگین نمرههای معلمان دارای سطوح تحصیلی گوناگون(دیپلم-فوقدیپلم-لیسانس-فوقلیسانس) در مشوقهای شغل تدریس در آموزش استثنایی، تفاوت معنیدار وجود دارد )34/4 f،10/0<P( .
(به تصویر صفحه مراجعه شود)اطلاعات جدول 4 بیانگر این است که بین نمرههای معلمان دارای مدارک تحصیلی چهارگانه دیپلم،فوقدیپلم،لیسانس و فوقلیسانس در بازدارندههای حرفه تدریس تفاوت معنیدار وجود ندارد،لذا،فرضیه 2 رد شد.
فرضیه 3:بین میانگین نمرههای معلمان دارای مدرک تحصیلی مرتبط و غیرمرتبط با آموزش ویژه، در مقیاس بازدارندهها و مشوقهای شغل تدریس تفاوت وجود دارد.
فرضیه 3:بین میانگین نمرههای معلمان دارای مدارک تحصیلی مرتبط و غیرمرتبط با آموزش ویژه، در مقیاس بازدارندهها و مشوقهای شغل تدریس تفاوت وجود دارد.
فرضیه 4:بین میانگین نمرههای معلمانی که در مقولههای مختلف آموزش استثنایی تدریس میکنند (نابینایی-ناشنوایی-کمتوان ذهنی)در مقیاس بازدارندههای تدریس،تفاوت وجود دارد.
فرضیه 4:بین میانگین نمرههای معلمانی که در مقولههای مختلف آموزش استثنایی تدریس میکنند (نابینایی-ناشنوایی-کمتوان ذهنی)در مقیاس بازدارندههای تدریس،تفاوت وجود دارد.
فرضیه 5:بین میانگین نمرههای معلمانی که در مقولههای مختلف آموزش استثنایی تدریس میکنند (نابینایی-ناشنوایی-کمتوان ذهنی)در مقیاس مشوقهای تدریس،تفاوت وجود دارد.