چکیده:
). هدف این پژوهش بررسی رابطهء هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسهء آن در دانشآموزان ممتاز و عادی پسر دورهء متوسطهء شهرستان اشنویه است. بدین منظور 249 دانشآموزان به عنوان نمونه(115 دانشآموز ممتاز و134 دانشآموز عادی)به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی شاته و همکاران،خودکارآمدی شرر و همکاران و سلامت عمومی گلدنبرگ استفاده شد.نتایج نشان داد که هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان در هر دو گروه از دانشآموزان رابطهء معناداری دارد
خلاصه ماشینی:
"مقایسهء نتایج بررسیهای انجام شده در این زمینه با سه مقیاس هوش هیجانی ادراک شدهء بار-ان2(0002)،شاته و همکاران(8991)و ویژگی فراعاطفهء سالوی و مییر(5991)نشان میدهد که هوش هیجانی به طور معناداری با سلامت روانی رابطه دارد(به نقل از نیکولا و همکاران،7002).
با توجه به یافتههای ذکر شده در مورد اهمیت و نقش هوش هیجانی، خودکارآمدی و سلامت روان دانشآموزان و نیز نقش این متغیرها در موفقیت تحصیلی و شغلی آنان،پژوهش حاضر در راستای فراهمسازی شواهدی از رابطهء بین هوش هیجانی با باورهای خودکارآمدی و سلامت روانی انجام گرفته است.
جدول 3-همبستگی سه متغیر هوش هیجانی،خودکارآمدی و سلامت روان در دانشآموزان ممتاز و عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 3 نشان میدهد که بین هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی د دانشآموزان ممتاز در سطح 0/10> P و دانشآموزان عادی در سطح 0/50> P رابطهء مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری یافتهها نشان میدهد که بین هوش هیجانی،خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان ممتاز و عادی تفاوت معناداری وجود دارد؛به این معنی که میانگین هوش هیجانی، خودکارآمدی و سلامتروانی دانشآموزان ممتاز بالاتر از دانشآموزان عادی است.
در توجیه ارتباط هوش هیجانی با خودکارآمدی باید گفت که با توجه به اینکه هوش هیجانی شامل مجموعهای از مهارتهای به هم پیوسته برای ادراک دقیق،ارزیابی و ابراز هیجانها،دسترسی یا ایجاد احساسات به منظور تسهیل تفکر،توانایی فهم هیجانها و دانش هیجانی و توانایی تنظیم هیجانها به منظور رشد هیجانی و عقلانی است(سالوی و مییر،7991)و باورهای خودکارآمدی نیز بر طرز تفکر افراد،چگونگی رویارویی با مشکلات،سلامت هیجانی،تصمیمگیری،مقابله با استرس و افسردگی تأثیر میگذارد(بندورا و لاکی،3002)؛هردو سازه مجموعهای از مهارتها،استعدادها و تواناییها هستند که توانایی موفقیت فردرا در مقابله با فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش میدهند."