خلاصه ماشینی:
"مجسمهکفرآمیز اما هنرمندانه[پژوهشی در تندیسها و آثار هنری برجایمانده از«ولایت کافرستان»در سرزمین افغانستان] علی اصغر میرزایی مهر عضو هیئت علمی دانشکده هنر-دانشگاه علم و فرهنگ رآمد افغانستان سرزمینی کوهستانی است که تندروترین حکومتهاو متعصبترین فرقههای مذهبی را در دامان خود پروردهاست.
کافرها به لحاظ فرهنگ و اعتقادات،هنوز در عصر«فتیشیسم»2و«مانائیسم»3سیر میکردند و طبعا جلوههایهنری این جامعه نیز برآیند همین اعتقادات بود که از نگاههمسایگان و حکومتهای مسلمان آن سرزمین کفر محسوبمیشد و البته غیر قابل تحمل،پس:«...
موزه«اتنوگرافی»کابل به سال 2003 میلادی به همت فرهنگدوستان افغانی و برخی مراکز فرهنگی جهانی آغاز به کار کردو شرایطی پدید آمد تا برخی تکهپارههای این گونه آثار که درانبار موزه مذکور یا«ارگ شاهی»،«کوتی باغچه»و یا جاهایدیگر باقی مانده بودند توسط مرمتکاران فرانسوی و افغانیترمیم شده و در برابر دیدگان علاقهمندان فرهنگ و بومشناسیو فولکور قرار گیرند.
گرچه از مزارهای کافرها امروزه نمونه زندهای برقرار نیستولی طبق گزارشهایی که برخی سیاحان ماجراجوی غربیثبت کردهاند مزارهای آنان در خارج از آبادی ها در پای کوههابرپا میشده است البته کافرها مردههای خود را در خاک دفننمیکردند بلکه میت را در داخل جعبهای چوبی(تابوت)قرارداده در محوطه مقدسی در بلندای کوه،آنها را در دل طبیعتوامینهادند و پیکرههای چوبی نمادین مذکور را نیز در نزدیکآن از قسمت پایین در زمین فروو بند میکردند تا ایستا باشند وآیندگان و شوندگان و یا سایر ارواح افراد موجود در آن فضا ازطریق پیکرههای نمادین به جایگاه و پایگاه فرد متوفی پیببرندو یاد و خاطره وی را گرامی بدارند."