خلاصه ماشینی:
"خوشنویسان ایرانی اسلامی،حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام را طلایهدار،مراد و منظورخویش و تمسک به آداب علوی را فرض حضور خود در این عرصه میدانند و نیزغایت القصوای هر خوشنویس مسلمان طی هزار سال،کتابت کلام الله مجید بوده و آیا هر دستیشایسته این تشرف خواهد بود؟ در تاریخ خوشنویسی ایران،قریب بیست تألیف در زمینه آموزش خط،به یادگار مانده است وشایان تأمل آنکه در جمله این کتابها پیش از ورود به بحث خط،مؤلفان فصلی راجع به آدابتهذیب،نقش پرهیز،اخلاق و سلوک متعلم و...
در قرن اخیر حلقه مشق به کلاس درس بدل شد بیشوق و جذبهای،مراد و مریدی هم شد رابطه سرد و بیعاطفه مدرس و هنرجو،حکایت«آدم»هم منحصر شد بهقد الف و گوژی دال و یال و دم میم و از صدقه سر این روش خوشنویس هم شد تکنسینموجودی به نام«خط»که نیمجان است و بروز خط هم به جای کتاب و کتیبه و جنگ و بیاض وقطعه،بر سر مغازههای رنگین جا گرفت و کاغذ پارههای تبلیغاتی و حد اکثر چند نمایشگاه درنگارخانههای شهرهای بزرگ با آثاری که بیشتر«کیچ»اند تا«خط».
10-برگزارکننده حق استفاده از عکسهای پذیرفته شده برای چاپ درکتاب،باندهای اطلاعاتی،برگزاری نمایشگاه در مکانهای دیگر وانتشارات مربوط به خود را با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ داشته وچنانچه کسب درآمدی از آثار مذکور حاصل شود،سهم عکاس براساس تعرفه برگزارکننده پرداخت خواهد شد 11-آثاری که به نمایشگاه راه نیابند برگشت داده میشوند 12-برگزارکنندهی مسابقه،نهایت دقت و کوشش را برای حفظ آثار ارسالیبه عمل میآورد و هیچ مسئولیتی را در قبال آسیبهای ناشی از ارسال اعماز پستی یا بستهبندی نامطلوب نمیپذیرد لذا درخواست میشود در موردبستهبندی و ارسال عکسها نهایت دقت به عمل آید."