چکیده:
این مقاله به دفاع از امکان(به تصویر صفحه مراجعه شود) رعایت بیطرفی در حسابداری میپردازد.دیدگاههای ارائه شده در قالب فلسفه ضد افشاگرانه2دونالد دیویدسون3،و به ویژه دفاع از این نظر که بیطرفی در سایه پذیرش چند جانبه فیمابین4محقق میشود،شکل میپذیرند.در این مقاله از تحلیل انتقادی شاپیرو5،ب(1997)و(1998)،با عناوین"بیطرفی،مربوط بودن و حقیقت گزارشگری مالی" و"به سوی یک مدل هنجاری از مباحث منطقی در حسابداری"استفاده گردیده است.همچنین نظریه 2Lحسابداری به عنوان یک زبان مورد کنکاش قرار گرفته و در پایان بررسی مجددی بر روی پرسش مطرح شده در خصوص پیش مفروضات حسابداری،و مسئله سیاسی شدن حسابداری خواهیم داشت که در پی آن به این نتیجه میرسیم که:حسابداری دارای پیش مفروضات فلسفی نبوده و تفاوت بین حد مطلوب بیطرفی و تحریفات سیاسی موجود در اطلاعات اساسا ناشی از الزامات کاربردی و پیادهسازی حسابداری در عمل است.
خلاصه ماشینی:
"دیدگاه تطابق-واقعگرایانه42درباره بیطرفی،به عنوان ارائه صحیحی از واقعیتهای موجود،به آسانی و درستی قابل رد است:و لذا فراهمآورنده ابزاری است برای کسانیکه خواستار به چالش کشیدن و نفی این نظراند که "میتوان در حوزههایی نظیر گزارشگری مالی هم بیطرفی را رعایت نمود!"در حوزه حسابداری،با عنایت به ارتباط متقابل و مشترک با دیگران و با محیطی که مشترکا در آن به سر میبریم،زمینههای ایجاد و رعایت بیطرفی،تا زمانیکه از تعریف دقیق مفاهیم"انطباق با واقعیت52"و"ارائه صحیح62" چشمپوشی نکرده و خود را از توهم بیطرفی به عنوان"ارائه دقیق و کاملا صحیحی از آنچه رخ داده"رها نسازیم،محقق نخواهد شد.
به عنوان مثال،در صورتی که یک مدیر بانک،به طرز غیر فلسفی،این پرسش را مطرح نماید که آیا حسابهای یک شرکت به دقت،یا بهطور منصفانه(به نحو مطلوب)،نشاندهنده نتیجه عملیات و وضعیت کنونی آن میباشد؟چنین به نظر میرسد که تمرکز وی بیشتر بر روی صداقت،لیاقت و شایستگی،و دقت در تهیه حسابهای است:آیا ثبتهای اولیه و مبنای تهیه گزارشات به هر درستی طراحی و کنترل شده،و کامل و دقیق میباشند؟آیا حسابها مطابق با اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری تهیه شدهاند؟آیا تلاشی در جهت کسب اطمینان از اینکه در تهیه حسابها هیچگونه تمایلی به گمراه کردن استفادهکننده وجود نداشته،صورت پذیرفته است؟در مضمونی چنین غیر فلسفی،اینکه حسابداران حرفهای،فیزیکدانان،یا حتی مورخان خوب با دقت،یا منصفانه،ارائهکننده وقایع،چنان که ایشان آنها را درک نمودهاند،میکنند به این معنی است که ایشان به طریقی رفتار میکنند که حسابداران،فیزیک دانان،یا مورخان با صداقت رفتار خواهند نمود."