خلاصه ماشینی:
(آموزگار چهار لیوان را که روی میز است برمیدارد و چند لحظه طوری نگاه میدارد تا همۀ شاگردان ببینند و فرصت بیابند تا به دقت نگاه کنند)آقای مهرداد،شما اینجا بیایید و با من کمک کنید.
شما آقای فرزین مقداری از نفت داخل این لیوان را در بشقاب دیگر بریزید.
روان به بشقاب میریزد یا نه؟ راستی،بهتر نیست برای اینکه این لیوانها در موقع برداشتن و گذاشتن،خوبتر شناخته شوند،اسم مایع درون هر کدام را روی لیوانش بنویسیم؟چون روی بلور یا شیشه یا مرکب یا مداد خوب نمیتوان نوشت،و اگر هم بزحمت بنویسیم کمرنگ در نظر میآید،و خواندنش دشوار است،موافقت کنید کلمههای:آب،نفت،بنزین و گازوئیل را روی کاغذ کوچکی بنویسیم و با چسب پشت لیوانها بچسبانیم.
آقای مهرداد (خطاب به مهرداد)باز نوبت کار کردن شماست،خواهش میکنم لیوانی را که گازوئیل دارد کج کنید تا مقداری گازوئیل داخل بشقاب خالی بریزد.
(پس از انجام دادن این کار)حال بگویید آب،نفت،بنزین،گازوئیل،کدام یک روانتر داخل بشقاب ریخت؟ فرهاد:آنطور که من دیدم بنزین از سه مایع دیگر روانتر در ظرف میریخت.
فرهاد:دوستان عزیز،نتیجۀ آزمایش این شد که روانی بنزین از نفت و گازوئیل و آب بیشتر است.
آموزگار:پس خواهش میکنم پرچم قرمز کوچک را جلو روتان بگذارید تا یادتان باشد اگر غفلت کوچکی کنید خطر پیش میآید.
حالا چکار کنم؟ آموزگار:همانطور که گفتم در یک نعلبکی مقداری نفت بریزید و در نعلبکی دیگر کمی بنزین.
) آموزگار:حالا یک کبریت دیگر روشن کنید و داخل نفت رها کنید(داریوش چنین میکند و باز همه میبینند که نفت آتش نمیگیرد).
به شرط اینکه خوب به من نگاه کنید ببینید در نعلبکی فقط کمی بنزین است.