چکیده:
علیرغم معرفی شبیهسازی بعنوان پدیدهای نو باید گفت شبیهسازی از آغاز حیات در سیاره زمین همواره رخ داده و نقش حیاتی در تکثیر موجودات بویژه در کشاورزی ایفا نموده است.اما با این حال کشف پدیده شبیهسازی انسان از جمله علوم تجربی جوان و یکی از چالشهای قرن حاضر است که ذهن بسیاری از اندیشمندان دینی و اخلاقی و متفکران عرصههای مختلف را به خود مشغول ساخته است. کلونینگ انسانی در دین مبین اسلام براساس دیدگاه شیعه که مبتنی بر آیات و روایات،حکم عقل و اصل است فی نفسه به حکم اولی مانعی ندارد.زیرا براساس آیه «افرأیتم ما تحرثون أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» (واقعه64/-63)کلونسازی با مفهوم آفرینش منافاتی ندارد و انسان علت معده و فراهمکننده مقتضیات است و علت تامه در خلقت خداوند است.اما به حکم ثانوی عدم جواز و حرمت این عمل است زیرا این پدیده طبیعت انسان و روابط انسانی را متأثر میکند و در سطح وسیع اگر انجام شود نظام جامعه را مختل میکند و اسلام هرگونه دخالت در طبیعت انسان از هر طریق بجز روشهای بهبود مشروع را منع مینماید و تحقیقات پیرامون شبیهسازی تا زمانی که منافع آن بیش از مضرات آن است مشکلی ایجاد نمیکند.اما استفاده از سلولهای بنیادی جنینی در جهت درمان حرام است چون این کار مستلزم جدا کردن قطعهای سالم از بدن او و پیوند به دیگری است و نسخه بدل نفس محترمه است. پژوهش این مقاله از نوع توصیفی،تحلیلی با بررسی اسناد(آیات و نظرات فقها)کتابخانهای اینترنتی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"حکم اولی صاحبنظران شیعه در ارتباط با کلونینگ کلونینگ انسانی در دیدگاه اکثر فقها و دانشمندان شیعه به دلیل نبودن نصی که دال بر حرمت این عمل باشد و بنابر قاعده«کل شیء لک حلال حتی تعلم انه حرام بعینه فتدعه»(حر عاملی،وسائل الشیعه،ج 21،ص 06)و بنابر اصل اباحه فی نفسه بلا اشکال است و آن را چیزی شبیه قلم زدن در عالم گیاهان میدانند که در طبیعت اتفاق افتاده است و بیان میدارند که عالم طبیعت را خداوند بگونهای آفریده است که انسان در آن به تکاپو پرداخته به رشد علمی و کمال برسد و کلونینگ انسانی یکی دیگر از پدیدههای علمی و دستاورد رشد علمی بشر است که فی نفسه هیچ اشکالی ندارد و با باورهای دینی و مفاهیم اسلامی ناسازگاری ندارد و در این مورد به آیاتی از قرآن استناد میکنند.
کلون شوند امری پسندیده است اما اگر جنین کلون شده را قطعهقطعه کنند تا از اعضای او برای پیوند به دیگران استفاده کنند این کار با کرامت انسان مخالف است زیرا در این صورت جنین انسان بعنوان ابزاری تلقی میشود و دیگر به منزلهی موجودات ارزشمند و صاحب کرامت نگاه نمیشود بلکه در واقع آنان،کالاهای نهایی این فرآیند تجاری محسوب میشود علاوه بر اینکه از بین بردن جنین هرچند در مراحل ابتدایی آن چون منشأ خلق آدمی است از دیدگاه گروه کثیری از فقهای شیعه حرام است."