خلاصه ماشینی:
"پس اختلاف میان این دو در کجاست؟ صریحا باید گفت تنها نقطه تفاوت اینجاست که خداپرستان آن علت نخستین را دارای علم و اراده میدانند(و آنرا خدا مینامند)ولی معاویه آنرا فاقد علم و اراده تصور میکنند(و نام آنرا ماده گذاردهاند) حالا چطور مطلبی باین آشکاری بر آقای«راسل» تاریک مانده،پاسخی جز این ندارد که بگوئیم او در رشتههای علوم ریاضی و طبیعی و جامعهشناسی صاحب تخصص بوده،نه در مسائل مذهبی و فلسفه اولی(بمعنی شناخت هستی و سرچشمه و آثار آن از بیانات فوق این نتیجه نیز بدست میآید که فلاسفه الهی برای اثبات وجود خدا هرگز به استدلال«علت العلل»(به تنهائی)دست نمیزنند، زیرا این استدلال تنها ما را به وجود یک«علت نخستین»یا بعبارت دیگر یک وجود ازلی که مادیها هم به آن عقیده دارند،راهنمائی میکند بلکه مسئله مهم برای فلاسفه الهی این است که بعد از اثبات علت نخستین برای اثبات علم و دانش بیپایان و استدلال کنند که اتفاقا اثبات این مسئله از طریق مطالعه نظام هستی و اسرار شگرف آفرینش و قوانین حساب شدهای که بر سراسر آسمانها و زمین و موجودات زنده و تنوع آن حکومت میکند کار آسانی است(دقت کنید) این نخستین سخنی بود که باید در پاسخ این ایراد دانسته شود در شماره آینده نکات دیگر این پاسخ را مطالعه خواهید فرمود."