چکیده:
رنگ،به منزله کیفیت مهم اجسام،میتواند از طریق تغییر هیجانهای افراد چگونگی انتخاب خودرو و نیز بازار فروش آن را تحت تأثیر قرار دهد. مرور پیشینه مطالعاتی بیانگر تأثیر ناهشیار رنگ برزندگی و متأثر بودن آن از ویژگیهای فرهنگی است.در این پژوهش نسبت تولید خودروهای شخصی با رنگهای مختلف در سالهای 2005 و 2006 ایالات متحده با تولیدات سالهای متناظر کارخانه ایران خودرو مقایسه شد.نتایج نشان دادند با آنکه نسبت تولید رنگ نقرهای در هر دو کشور بیشتر از سایر رنگهاست اما نسبت تولید آن در ایران به گونه معناداری بیشتر از ایالات متحده است.تولید خودرو با رنگهای آبی،مشکی،قرمز و قهوهای روشن در آمریکا در هر دو سال بیشتر از ایران و تولید خودرو با رنگهای سبز و خاکستری در ایران بیشتر از آمریکاست.نتاج برپایه تفاوتهای فرهنگی و روانشناختی و نیز محدودیتهای اقتصادی مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"به منظور بررسی وجود اختلاف معنادار آماری در نسبت تولید رنگهای متفاوت خودروها در ایران و امریکای شمالی، از فاصله اطمینان 01 درصد برای کلیه رنگها استفاده شد تا مشخص شود آیا این فاصله میتواند نسبت رنگ مشابه را در جامعه آمریکا در برگیرد؟یا به عبارت دیگر آیا تفاوت نسبتها در سطح 01 درصد از لحاظ آماری معنادار است؟علت عدم استفاده از روشهای معمول آزمون،فرض عدم دسترسی به حجم تولیدات خودروهای موردنظر در سالهای مذکور است ولی قطعا میتوان حجم نمونههای مورد استفاده را در دو جامعه بسیار بزرگ در نظر گرفت.
در صورتی که نسبت توجه به هررنگ خاص در آمریکای شمالی بین حدود اطمینان محاسبه شده قرار گیرد،میتوان با اطمینان 09 درصد اظهارنظر کرد که تفاوت معناداری در نسبتها وجود ندارد؛در غیر این صورت تفاوت از لحاظ آماری معنادار خواهد بود کافی است در این جدول مقادیر نسبت تولید در آمریکای شمالی با نسبت تولید متناظر آن سالها در ایران مقایسه شود.
خلاصه آزمون تفاوت دو نسبت خودروهای ایران و ایالات متحده به تفکیک سال تولید (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقادیر جدول 2 نشان میدهند که تفاوت تقاضا و ترجیح رنگ بین دو کشور ایران و ایالات متحده در همه رنگهای تولید شده از لحاظ آماری معنادار است.
با آنکه رنگ سبز در سال 5831 نسبت بالایی از تولید کارخانه ایران خودرو را به خود اختصاص داده(جدول 1)و به گونهای معنادار با ایالات متحده تفاوت دارد،اما در سال 6831 این میزان به شدت کاهش پیدا کرده و نسبت تقاضای آن در ایالات متحده(4 درصد)بیشتر از ایران (1/8 درصد)شده است."