چکیده:
امروزه، آموزش الکترونیکی در ایران، به یکی از انواع تحصیلات رسمی تبدیل شده است و هر سال دانشگاههای بیشتری گام به این عرصة نوظهور میگذارند. با گسترش موسسات آموزش الکترونیکی در کشور، توجه افراد به روشهای تدریس در چنین محیطهایی معطوف شده است و توجه بسیار اندکی به فراهمآوری خدمات کتابخانهای و منابع اطلاعاتی به دانشجویان شاغل به تحصیل در این دورهها شده است. از این رو، یکی از بزرگترین موانعی که فراروی برنامههای آموزش مجازی قرار دارد، فقدان خدمات و تسهیلات کتابخانهای است. هدف پژوهش حاضر، تبیین اهمیت طراحی سیستمهای کتابخانهای و اطلاعرسانی در برنامههای آموزش الکترونیکی است. جامعة پژوهش حاضر را دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاه شیراز تشکیل میدهند. روش پژوهش پیمایشی است و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. نتایج حاصل نشان داد 3/78 درصد از جامعه پژوهش معتقدند خدمات کتابخانهای بهعنوان یکی از نظامهای پشتیبانی در آموزش مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"خدمات کتابخانهای:حلقۀ مفقوده در برنامههای آموزش الکترونیکی در ایران علی اکبر خاصه/نور الله کرمی کیده {IBامروزه،آموزش التکرونیکی در ایران،به یکی از انواع تحصیلات رسمیتبدیل شده است و هر سال دانشگاههای بیشتری گام به این عرصۀنوظهور میگذارند.
با گسترش مؤسسات آموزش الکترونیکی در کشور،توجه افراد به روشهای تدریس در چنین محیطهایی معطوف شدهاست و توجه بسیار اندکی به فراهمآوری خدمات کتابخانهای و منابعاطلاعاتی به دانشجویان شاغل به تحصیل در این دورهها شده است.
با گسترش مؤسسات آموزش الکترونیکی در کشور شاهد آن هستیم که بیشتر توجهافراد معطوف به روشهای تدریس در چنین محیطهایی شده است و توجه بسیار اندکیبه فراهمآوری خدمات اطلاعاتی به دانشجویان شاغل به تحصیل در این دورهها شدهاست(خاصه،1385).
این جدول نشان میدهد به نظر اکثر پاسخگویان برخورداری از خدمات کتابخانهایبه عنوان یکی از نظامهای پشتیبانی در آموزش مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است واین دادهها ولع دانشجویان مجازی به منابع اطلاعاتی را نشان میدهد.
جالب است اگر بدانیم که واحد آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز هیچگونهخدمات کتابخانهای سازمانیافتهای به دانشجویان مجازی ارائه نمیدهد و این در حالیاست که منابع کتابخانهای و اطلاعاتی ابزاری مهم برای یادگیری محسوب میشوند،خواهیادگیری سنتی باشد و خواه یادگیری الکترونیکی؛و بایستی حد اکثر تلاش انجام پذیردتا دانشجویان قادر به دسترسی بیوقفه به منابع کتابخانهای باشند.
چنین تأکید فزایندهای بر آموزش مجازی باعث شده است تا خدمات کتابخانهایو اطلاعاتی ارائه شده به این نوع دانشجویان نیز تغییر نموده و با رسالت کتابخانهها،که همانا ارائۀ خدمات مناسب در حد اقل زمان است،همگامتر شود."