چکیده:
جامعة اطلاعاتی، محصول توسعة گستردة فناوری اطلاعات و ارتباطات است و جامعهای چندوجهی است که در آن تمامی سطوح نیازمند اطلاعات هستند. اطلاعات، در این جامعه، در بستر پژوهش بهدست میآید، کاربران، نیازهای اطلاعاتی جدیدی را مطرح میکنند، وظایف و نقش کتابخانهها بهتدریج متحول میشود و مشاغل جدید اطلاعاتی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار میگردد، بهطوریکه نقشها و مهارتهای سنتی کتابداران با مهارتهای جدیدی جایگزین میگردد و کتابداران به بهبود مهارتهای شغلی خود، همگام با تغییرات فناوری، می¬پردازند. مقالة حاضر، ضمن معرفی جامعة اطلاعاتی و ویژگیهای آن، به بررسی رویکرد شغلی آن میپردازد و با معرفی کسب و کارهای جدید، که «ابرشغل» نامیده شدهاند، به نقش و شغل کتابداران آینده (ابرشغلهای کتابداری) میپردازد و به ویژگیهای شغلی آنها، در آیندهای نه چندان دور، اشاره میکند.
خلاصه ماشینی:
"کتابداران در جامعۀ اطلاعاتی فردا شیما مرادی/نادیا حاجی عزیزی کیده {IBجامعۀ اطلاعاتی،محصول توسعۀ گستردۀ فناوری اطلاعات و ارتباطاتاست و جامعهای چندوجهی است که در آن تمامی سطوح نیازمنداطلاعات هستند.
بر این اساس،پرسشهایی پدید میآیندمانند اینکه آیا نقشها و مهارتهای سنتی کتابداران در عصر دیجیتالی منسوخ میشوند؟آیا اصولا شغلی به نام کتابداری باقی میماند؟و اگر باقی میماند چه خدمات و نقشهاییبرای آنها وجود خواهند داشت؟(علیدوستی و شیخ شعاعی،1375،ص 133).
برشغلها5در راهاند توجه جهانی به فناوری اطلاعات و ارتباطات،که میتوان آن را از ابزار جامعۀ اطلاعاتیدانست،عرصۀ کتابداری و اطلاعرسانی را با مجموعهای از چالشها و فرصتها روبهروساخته است که میتوانند بهبودبخش وضع موجود باشند؛به همان میزان که در زمانی کوتاه،میتوانند جامعه را در دستۀ«فقرای اطلاعاتی»جامعۀ اطلاعاتی قرار دهند.
آیا معنای حقیقی چنین باوری جزاین است که در دوران فناوری اطلاعاتی و ارتباطی،کتابخانههای سنتی همچنان محبوبخواهند ماند؟ تیجهگیری حری(1383)،با توجه به جامعۀ اطلاعاتی و ایجاد فرصتهای گوناگون شغلی برای همۀافراد،لزوم مدیریت و برنامهریزی را در ادارۀ بخشهای مختلف جامعه،به عنوان نقشیاساسی در راه رسیدن به جامعۀ اطلاعاتی و حرکت در آن مسیر میداند.
International Council on Archives (ICA) تلاشهای کارکنان در حوزههای در حال رشد مانند درگاهها،جستوجوی مهارتهایجدید برای رفع چالشهای جدید،تشکیل گونۀ جدیدی از اتحادیهها و انجمنها همراه بامتخصصان آموزش و تربیتی،و بهبود مهارتهای خود همگام با تغییرات فناوری بپردازند(علیدوستی و شیخ شعاعی،1385،ص 141-142)تا کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی در آیندهنیز به نقش حیاتی خود در حاصلخیزی جامعۀ علمی آیندگان و رونق اندیشهها ادامه دهند."