چکیده:
پژوهش حاضر عناصر درگاه های دانش، در درگاه های دانشگاهی خارجی را ارزیابی و برای طراحی درگاه های دانشگاهی دانش مدار الگویی ارائه کرده است. روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از سیاهه ارزیابی محقق ساخته (شامل 33 عنصر درگاه دانش)، 19 درگاه بررسی شده است. یافته ها : از 19 درگاه دانشگاهی مورد مطالعه، درگاه دانشگاه ادینبورگ دارای 21 عنصر؛ آتاباسکا و بوفالو دارای 20 عنصر؛ لازال، راتگرز، و تکنولوژی ویرجینیا دارای 18 عنصر؛ و درگاه کالج شریدان دارای 17 عنصر است. دیگر درگاه های دانشگاهی، کمتر از نیمی از عناصر سیاهه ارزیابی را داشتند. نتیجه گیری : بیشتر درگاه های دانشگاهی بررسی شده، از عناصر درگاه های دانش کمترین استفاده را کرده اند و در طراحی خود از عناصری که باعث اشتراک دانش و انتقال آن می شود، کم بهره برده اند. لازم است ضمن بازنگری درگاه های طراحی شده، به این بعد از قابلیت های درگاه های دانشگاهی توجه بیشتری شود.
خلاصه ماشینی:
همچنین در پژوهشی که در سال ۱۳۸۵ در مورد ارائه ویژگیهای مناسب برای سیستمهای مدیریت محتوای وبسایتهای کتابخانه های دانشگاهی دنیا صورت گرفته است از برخی عناصر مطرح در بخش شخصی سازی محتوا در طراحی سیاهه ارزیابی استفاده شده است ،(یوسفی (۱۳۸۵ پژوهش دیگر گویای این امر است که مؤسسه مدیریت اطلاعات در دانشگاه گالن ،سوئیس پورتال دانشی را طراحی کرده که در طراحی آن عناصری مانند پروفایلهای کاربران فناوریهای ارتباطی مانند تالارهای گفت وگو و سفارشی کردن اطلاعات به کار رفته است ،جانسون، باچ و استرلی، ۲۰۰۰).
مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی | شماره ۸۶ ردیف عناصر و ویژگی ها سفارشی کردن اطلاعات توسط کاربر نشانه گذاری و علامت گذاری وب سایتها توسط کاربران امکان ایجاد پروفایل شخصی، امکان دسترسی به اخبار دانشگاه ارتباط از طریق پست الکترونیکی ارائه اخبار متناسب با نیاز کاربر دسترسی به تقویم متناسب با نیاز کاربر امکان دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی غیر رایگان امکان دسترسی به تقویم امکان پیوند به فهرست کتابخانه امکان اضافه نمودن لینکها و پیوندها در پروفایل شخصی کاربران امکان دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی رایگان امکان پیوند به موتورهای جست وجو (به تصویر صفحه رجوع شود) همچنین نتایج حاصل از بررسی پورتالهای دانشگاهی خارجی گویای این امر است که از ۳۳ عنصر موجود در سیاهه ارزیابی مورد نظر در طراحی پورتالهای دانشگاههای ادینبرگ ۲۱ عنصر؛ آتاباسکا و بوفالو ۲۰ عنصر؛ و دانشگاههای لازال را تجرز و تکنولوژی ویرجینیا ١٨ عنصر در نظر گرفته شده است که در نمودار ۱ آمده است.