خلاصه ماشینی:
"در تعریفی دیگر فرهنگ سازمانی به این صورت آمده است:مجموعهای از ارزشها،باورها،درک و استنباط و شیوههای تفکریا اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارندو همان چیزی است که به عنوان یک پدیده درست به اعضایتازهوارد آموزش داده میشود و نمایانگر بخش نانوشته و محسوسسازمان است(دفت،1381:621).
نجش فرهنگ یادگیری در اینجا با بهرهگیری از ویژگیهای سازمان یادگیرنده کهبه وسیله هیل1(1996)ارائه شده است و با استفاده از مفهوم جامعهشناختی فرهنگ،مدلی برای ارزیابی فرهنگ سازمانیایجاد میگردد،ویژگیهایی که هیل(1996)مطرح کرده استعبارتند از: @مشتریمداری، @دارا بودن افرادی با شوق فراوان برای خودتوسعگی وآموختن مهارتهای یادگیری، @زیر سؤال بردن و به چالش کشیدن هنجارها بطور مداوم، @خلاق،تجربهگرا و عملمدار بودن، @دادن اجازه اشتباه کردن به افراد بدون ترس از ملامت، @بهرهگیری از فعالیتهای کشف و اصلاح خطا به عنوانتجربه یادگیری و به عنوان مکانیسم ایجاد تحول در ارزشها واعمال، @داشتن چشمانداز،مرتبط ساختن آن با افراد سازمان به طورمؤثر و کار بر روی اهداف مشترک و عمومی،@ایجاد فرصت برای همگان برای یادگیری استراتژیسازمان، @فراهم آوردن محیط و شرایطی که با انگیزشی مثبت افرادرا به پیگیری یادگیری و توسعه شخصی تشویق کند(مرتبط بافرهنگ،شناخت،و شرایط)، @یافتن راهی برای انتقال و ساری ساختن یادگیری فردیاعضای سازمان در یک مجموعه مفید و منسجم، @ارتباطات آزاد و باز با مشتریها،افراد سازمان،عرضهکنندگان،و تمام دیگر ذینفعان و حتی رقبا.
عناصر فرهنگ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- Hill ؤالات تحقیق سؤال 1:وضعیت فرهنگ یادگیری در صنعت پتروشیمیکشور به چه صورت است؟ سؤال 2:آیا بین شرکتهای کارفرما و شرکتهای پیمانکاربه لحاظ فرهنگ یادگیری تفاوت وجود دارد؟ وش تحقیق از نظر روش شناختی،تحقیق حاضر از نوع تحقیقتوصیفی،پیمایشی و از نظر هدف از نوع کاربردی است."