چکیده:
مقاله حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که آیا دانشگاه امریکایی بیروت،دانشگاه سن خوزه بیروت و دانشگاه امریکایی قاهره،از قدرت نرم در فصل مشترک بین جوامعی با خاستگاه غربی و جوامع خاورمیانهای میزبان استفاده میکنند یا خیر؟آیا صحنه گردانان مختلف عمومی و خصوصی،از این دانشگاهها برای اهداف مرتبط با قدرت نرم استفاده کرده یا میکنند؟مشخصه چنین قدرت نرمی چیست و عوامل بافتی چگونه روی آن تاثیر میگذارند؟این سؤالات از طریق مقایسه بین سه دانشگاه مذکور مورد مداقه قرار گرفتهاند؛مقایسهای ساختمند و دقیق با الگو قرار دادن این سه دانشگاه به عنوان«پلهای اطلاعات و منابع»بین جوامع با خاستگاه غربی و جوامع میزبان خاورمیانهای که حامل اطلاعات،منافع،افراد و ذخایر بین دو جامعه هستند.در این راستا مقایسه میان دانشگاههایی با خاستگاه امریکایی و فرانسوی در لبنان،امکان مقایسه سیاستها در جامعه مبدا و تعامل با جوامع میزبان را فراهم میسازند.همچنین مقایسه دانشگاههای امریکایی در بیروت و قاهره،امکان مقایسه دانشگاههای مختلف امریکایی و تعامل آنها با جوامع گوناگون میزبان را فراهم میسازد.این تحقیق بر اساس مصاحبههایی در مصر،لبنان و ایالات متحده امریکا و همینطور اطلاعات دست اول و دست دوم درباره این سه دانشگاه انجام گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"توافقنامه بین دانشگاه لیون،منافع تجاری لیون در ابریشم لبنانی و انجمن یسوعیان بود تا بهطور مشترک مدارس حقوق و مهندسی را تامین بودجه و مدیریت نمایند؛هرچند این بار شرکای فرانسوی برای کار با انجمن یسوعیان بسیار مردد بودند و همین نیز پروژه فوق را به خطر انداخت و محدودههای قدرت نرم انجمن یسوعیان را در جمهوری فرانسه نمایش داد.
05 از آنجا که دانشگاه امریکایی قاهره درصدد بود تا از طریق آموزههای آشکارا مسیحی در زمینه اخلاق و مطالعات مذهبی،تحصیل هنری گسترده،بشردوستانه و آزادمنشانه،توانمندی خود را در شخصیتسازی به رخ بکشد،اهداف قدرت نرمی مشابه همان روشهای پیشتر امتحان شده کالج پروتستان سوری ارایه نمود؛چنانکه بروشوری از سال 1291 نشان داد که«کالج قصد دارد مرکزی برای پیشرفت رهبران به لحاظ روشنفکری،اخلاقی،اجتماعی و غیره باشد.
07 امروزه دانشگاه امریکایی قاهره همچنان از قدرت نرم«معکوس»خود بهره میبرد؛چرا که در جذب کمکهای مالی موفق بوده و اخیرا بیش از 001 میلیون دلار از هیات امنای خود و دیگر بازیگران در صحنه در ایالات متحده و خارج از آن کمک مالی دریافت کرده است.
S. Anderson,In progress a, Z "Liberal Education at the American University of Beirut(AUB):Protest,Protestantism, and the Meaning of Freedom"in The Roots of Liberal Thought in the Eastren Mediterranean,eds.
A. Bashshur,1964,The role of two western university in the national life of Lebanon and the Middle East:a comparative study of the American University of Beirut and the University of Saint-Joseph,Doctor of Philosophy edn, University of Chicago,Chicago,Illinois.
M. Hanna,1979,An American mission:the role of the American University of Beirut,Alphabet Press, Boston.
Oweini,1996,"Stress and coping:The experience of students at the American University of Beirut,"Arab Studies Quarterly,vol."