چکیده:
فلسفه امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، پرسش اصلی مقاله حاضر است. ایشان
در هیچ یک از آثار خود بحث مستقلی را در خصوص امنیت مطرح نکرده است. از
اینرو نگارنده این پرسش را به روش استنباطی پاسخ داده است. تکیه اصلی روش
استنباطی بر فهم و آثار متفکر مورد نظر در چارچوب مکتب فکری
اوست. از اینرو، چارچوب نظری علل اربعه، متخذ از فلستفه اسلامی، پشتیبان نظری
مباحث مقاله حاضر بوده است. بر اساس چارچوب مذکور، امنیت به عنوان امر
حادث، چهار علت مادی، صوری، فاعلی و غایی دارد. با توجه به اینکه مکتب فلسفی
امام خمینی(ره) حکمت متعالیه است، نگارنده تلاش کرده است مکتب امنیتی متعالیه
ایشان را در محورهای چهارگانه مذکور، با مکتب امنیتی متدانیه مورد مقایسه قرار
دهد.
The main question of this paper is the philosophy of security from the perspective of Imam Khomeini. Of course، he has not considered this issue as an independent subject in his works. Therefore، the author will answer the question using a deductive method. The said method is mainly relying on comprehension and analysis of the works of a thinker through his own school of thought. Thus the theoretical framework of quadruplet causes، derived from the Islamic philosophy، is the main supportive theory of this paper’s analysis، according to which، security as a new phenomenon has got four causes including material، formal، subjective and conclusive. Given the fact that Imam Khomeini’s school is Transcendent Wisdom، the author has attempted to provide an interpretation of application of this school in the field of security as well as to compare them with the current security theories.
خلاصه ماشینی:
و در تحلیل انحطاط امنیتی ایران و جهان اسلام میگوید:«خودخواهی و ترکقیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده وکشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.
در آثار بسیار اندکی که تاکنون درباره دیدگاههای امنیتی امام خمینی(ره)ارائه شده،به فلسفه امنیت در آثار ایشان بارویکرد مقاله حاضر توجه نشده است(نک.
. علت مادی امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره) منظور از علت مادی،مواد و منابعی است که در تولید امنیت مورد استفاده قرار میگیرند.
بر این اساس،میتوان گفت امنیت دینی،امنیتی است که متوجه شکوفایی استعدادهایانسان با محوریت عقل به عنوان پیامبر باطنی میشود و از آموزههای دینی که پیامبران الهیبرای هدایت انسان و تربیت انسان آوردهاند،استفاده میکند.
بر این اساس،منطقی است که وحی متجلی شده در قالب قرآن و سنت،از منابع اصلیمکتب امنیتی امام خمینی(ره)باشد.
به نظر امام(ره)،علم اول که آیه محکمه است،به اعتقادات انسان مربوط میشودکه در نتیجه آن،انسان به هرچیزی که در عالم طبیعت نگاه میکند،آن را نشانهای ازنشانههای الهی میبیند و در این صورت،اعتقاداتش محکم میشود.
از مجموعه زندگی امام خمینی(ره)،میتوان استنباط کرد که ایشان در مراحل مختلف،برهر سه نوع تربیت و امنیت تأکید داشت و خود نیز آن را پیگیری میکرد.
این چنین است که فکر امام(ره)،به مثابه چارچوب سیستمی،در درون خودش اجزای نظام امنیتی را دارد.
. علت غایی امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره) مرجع امنیت،یک بحث و علت غایی امنیت،بحثی دیگر است.
مکتب امنیتی امام خمینی(ره)،که از آن با عنوان مکتب امنیت متعالیهیاد کردیم،ابعاد مختلفی دارد.
4. علت غایی امنیت:در این بخش نیز تفاوت دو مکتب بسیار زیاد است.