خلاصه ماشینی:
"3-دیکته کردن-معلم باید متن را شخصادیکته کند ولی در عین حال در سطح پیشرفتهترخواهد توانست از محصلین کمک بگیرد.
ابتدا باید علائم نقطهگذاری و اهمیت آنرااز نظر دستوری و معنایی برای محصلینتوضیح داد و در موقع دیکته کردن از بیان آنهاخودداری کرد.
ضمنا باید دیکتۀ تصحیح شده محصلین راکنترل کرد تا کار با دقت بیشتر انجام پذیرد تمامغلطهای دیکته از یکنوع نیستند و بایستیدستهبندی شوند-مشکلترین آنها غلطهایآوائی هستند که با مشکل شنیده میشوند و یااصلا شنیده نمیشوند.
la langue litte?raire 2-رجوع شود به مقالۀ«دیکته در آموزشزبان»سال دوم شمارۀ 1 مجله رشد زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) LA COMPARAISON ضمن اظهار تشکر از دریافت بعضی از اظهار نظرات علاقمندان ز؟فرانسه در مورد مقالۀ قبلی تحت عنوان«موارد مقایسهای»اینبار در ادامههمان مقاله کوشش شده است که اصطلاحات مختص موارد مقایسهای بطورخلاصه ولی قابل درک برای تمامی دانشآموزان،دانشجویان و دانشپروهانعزیز در مقالۀ ذیل گنجانده شود."