خلاصه ماشینی:
"نمونۀ زیر یکی از روشهایی است که بسیار متداول است: Anweisungen:Did folgende Wo?rter sollen im Satz verwendet werden:``klug,faul,a?hnlich,scho?n'' Folgerden sa?tz entstehen: Schu?ler A:Hassan ist ein kluger Junge.
جمع کل نمرات داده شده برای 3 نفر از دانشآموزان(در یک مورد سؤال)برابر 7 میگردد.
علم شماره 3: برای جملۀ دانشآموز A ،1/5 امتیاز میدهد،زیرا به عقیدۀ ویجملۀ دانشآموز نشان نمیدهد که آیا واقعا معنی کلمۀ klug را بلداست یا نه.
به نظر این معلم دانشآموز مورد بحث نه تنها املاء Ideen راغلط نوشته،بلکه همانند دانشآموز A نتوانسته است نشان بدهد کهواقعا معنی این لغت را میداند یا نه.
به این معنی که درفرد،با نظر موافق،تنها یکی از لغات داده شده را مناسبتر از سایرلغات دانسته و آن را مکمل جملۀ مورد نظر قرار میدهد.
میدانیم که اغلب اشتباهات دانشآموزان از طریق اشکالاتمکرر زبان مادری بوجود میآید و این مسأله باید تحت عنوان نکتۀ سوم(ذکر شده در بالا)مورد نظر طراح سؤال قرار بگیرد."