چکیده:
در نوشتار پیش رو، مفهوم «وانمایی» و همچنین تطور و شکل گیری و نگاه تاریخی آن مورد بررسی قرار گرفته است؛ مفهومی متعلق به اندیشمندی جامعه شناس و اهل فلسفه که در شروع فضای پسامدرن، از دهه 60، اندیشه های خود را در قالب سخن رانی و نوشته، با سبک خاص خود، ارائه می دهد. وی، در بیان این اندیشه ها از واژگانی چون وانموده و وانمایی و حاد ـ واقعیت و فروپاشی استفاده می کند. ژان بودریار، فیلسوف فرانسوی، از دیدگاهی چپ گرایانه آغاز می کند و به نقد سیستم مارکسی می پردازد؛ مقابله ای که نتیجه آن را در این ایده خلاصه می کند: همه عملکردهای موجود، در جهت افزایش مصرف و انفعال سوژه است. مفهومی که جایگزین کلید واژه تولید مارکسی شده و رهبری همه حوزه های موجود در فضای پسامدرن را به دست می گیرد. این مفهوم، نشان می دهد که چطور همه حوزه های موجود اعم از سیاست، هنر و دین، از ورای مفهوم وانمایی و با کدهایی بی ارجاع درهم تابیده شده و کارکرد خود را وقف خواستن یک ایدئولوژی شاید سیاسی و اقتصادی می کنند؛ کدهایی زنجیروار، تکرارشده، عامدانه و تهی از معنا. بودریار مدعی می شود که بهترین نقشه برای رسیدن به یک هدف سیاسی ـ اقتصادی، «بی نقشه بودن» و شاید استراتژی «بی معنایی» است. آگاهی تهی شده، هدف نهایی شرایط است و تحیر ناشی از آن و همچنین سکوت پیش آمده از جانب سوژه ناخودآگاه و غیرانقلابی، بهترین نتیجه و پاسخ این هدف گذاری در وضعیت پسامدرن است. در این شرایط است که سوژه انتخاب عمل را از دست می دهد و هرگونه صورت تعالی خواهانه از این وضعیت، برای گونه ای دیگر از زندگی نفی می گردد؛ و این گونه است که حقیقت هنر معاصر یا پسامدرن، در برابر این موقعیت اطمینان می یابد که رسالت خود را انجام داده است.
In the following article، the concept of “simulacrum” and its development and evolution through history is surveyed. This concept is coined by the French thinker، sociologist and philosopher Jean Baudrillard who، with the beginning of the postmodern era and in the 1960s، delivered his ideas with his own style through essays and lectures using such terms as “simulacrum”، “simulation”، “hyper-reality” and “implosion”. Baudrillard starts with a leftist view and criticizes Marx’s theories and then summarizes the results of this collation in this idea: all existing actions are for increasing the consumption and passivity of the subject. This notion which is substituted for Marx’s key term “Production” conducts the whole existing areas in the postmodern phase and proves through the concept of simulacrum that the whole existing areas، including politics، arts and religion، are irreferential codes that devote their efforts to the will of a perhaps political or economic ideology. These codes are a set of chained، repetitive، intentional and drained-of-significance codes to the extent that Baudrillard claims that، apparently، the best plan to reach the economic- political goal is not to have a plan at all، namely the strategy of insignificance. The drained consciousness is the ultimate goal of the existing condition and the consequent amazement and silence of the non-conscious and non-revolutionary subject is the best result and answer to thisscheming in the postmodern condition. It is in this situation that the subject loses the choice of action and any kind of desire for sublimity from this condition is negated for another kind of life، a process through which the truth of contemporary or postmodern art assures itelf that regarding this situation it has carried out its task.