چکیده:
در این پژوهش به طراحی، ساخت و آزمایش یک الگوی آموزشی سازا گرایانه، برای کاربرد در دانشگاه های ایران اقدام شد. ابتدا با روش توصیفی تحلیلی، سازاگرایی مطالعه و اصول آن شناسایی شد. بر مبنای این اصول، یک الگوی آموزشی با هدف پرورش مهارت های تفکر سطح بالا و رشد عواطف مثبت طراحی شد. عناصر اصلی آموزش را مسئله مداری، همیاری و استفاده از رایانه، تشکیل می داد. الگو در قالب یک برنامه آموزشی برای درس روش ها و فنون تدریس در دانشگاه بیرجند تولید و اجرای آن براساس یک طرح نیمه آزمایشی بررسی شد. از آزمون تی و ضریب همبستگی اسپیرمن برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که اجرای الگو در عملکرد سطح بالای شناختی و بازخورد تغییرات معناداری را ایجاد نکرد، ولی در داخل گروه آزمایش، بین سطح فعالیت های دانشجویان و سطوح بالای تفکر رابطه معناداری مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"John-Steiner & Mahn در جمعبندی موارد فوق و همانطورکه پارسونز1و همکاران(2001)،گریب2و گریب(2001)و ولفولک3(2004)،بیان کردهاند،ویژگیهای مهم آموزش سازاگرایانه را میتوان دربیانی کوتاه شامل تأکید بر رشد استقلال و خودگردانی آموزنده در فرایند ساخت و نقشتسهیلگر آموزشیار در این فرایند،تأکید بر کاوشگری به جای انباشتن حقایق عام انتزاعی،پیچیدگی و چالشانگیزی آموختنیهای راستینی که ساده نشدهاند،پافشاری بر تعامل گروهی وهمکاری در آموختن،بهرهگیری از ابزار و بر«ازآن خودسازی»آموختنیها از سوی آموزنده،چندسویهگی و چندگونگی4دانست.
Multiple representations &%02125TNAG021G% شده مستلزم کسب مهارتهای پایه هستند،به آموزش این مهارتها باید توجه شود تا ضمنکاهش بار شناختی حافظه،فرصت بیشتری را برای درگیر شدن آموزنده با موضوع فراهم کند.
جدول 2 نتایج بهدستآمدهاز این آزمونها را نشان میدهد: جدول 2:نتایج آزمون تی براساس میانگین تفاوت نمرهها در سطوح بالای شناخت (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطورکه جدول 2 نشان میدهد بین میانگین تفاوت نمرههای پیشآزمون و پسآزمون در هیچکدام از سطوح بالای شناختی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود.
جدول 4:شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون تی برای ابعاد بازخورد نسبت به برنامه (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول فوق میانگین نمرههای بازخورد گروه آزمایش در هر سه بعد شناختی،عاطفی و رفتاری و درنتیجه کل بالاتر از گروه مقایسه است.
نتیجه این تحلیلآماری نشان داد که بین میزان فعالیت دانشجویان در برنامه و نتایج آزمون دستاورد شناختی درسطوح بالای تفکر رابطه وجود دارد.
R. Matthews (Ed),constructivism in science Education A philosophical Examination(pp 193- 212)Netherlands,kluwer Samaras,H,Giouvanakis,T,Bousiou,D & Tarabanis,K,(2006).
Tynjala,P,(1999),Towards expert knowledge/A comparison between a constructivist and a traditional learning envirnment in the uneversity, Educational Research,31,257-442 Winn,D."