چکیده:
این تحقیق به منظور دستیابی به درکی از باورهای زیباشناختی جوانان و تاثیر آن بر ماهیت تصویر ذهنی ایشان از بدنشان و نحوه مدیریت ظاهر در آن ها صورت گرفت. منابع نظری موجود و تحقیقات پیشین مدعی تاثیرپذیری تصویر بدن و نحوه مدیریت ظاهر از متغیرهایی با ماهیتی عمدتا اجتماعی و فرهنگی بود. بر این اساس نوع مواجهه با بدن می تواند شاخصی عمومی در جهت بازنمایی وضع اجتماعی و فرهنگی جامعه به حساب آید. جامعه آماری تحقیق جوانان 18 تا 30 ساله ساکن مشهد و حجم نمونه 800 نفر بوده است. در این تحقیق برای شناسایی عوامل پنهان در ورای باورهای زیباشناختی و جلوه های مدیریت بدن، از تحلیل عاملی اکتشافی و برای دسته بندی پاسخگویان از حیث متغیرهای اصلی، از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج موید آن است که باورهای زیباشناختی جوانان به دو دسته سنتی و نو تقسیم پذیر است و با تحول در باورهای زیباشناختی جوانان از صورت سنتی به وضع جدید، نارضایتی جوانان از تصویر موجود بدن افزایش می یابد و ایشان تمایل بیشتری به دستکاری در بدن، به منظور تحقق تصویر آرمانی از آن، نشان می دهند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل عاملی جلوههای رفتاری مدیریت ظاهر-عاملهای دورانیافته(به تصویر صفحه مراجعه شود)برای دستهبندی نمونۀ مورد بررسی ابتدا نمرۀ عاملی هر یک از پاسخگویان در دو عاملمزبور تهیه شد و به مقیاسی از صفر تا صد تبدیل شد که در آن نمرۀ صفر نشاندهندۀمحدودیت رفتاری فرد در مدیریت چهره و اندام بوده و نمرۀ صد معرف آزادی عمل در مدیریتچهره و اندام است.
برای مثال،همانگونه که از منظرمطالعات فرهنگی،نحوۀ مواجهه با بدن میتواند شاخصی در جهت بازنمایی روند تحولاتفرهنگی جامعه و عرصهای برای بازآفرینی فرهنگی و اجتماعی باشد،در نتیجۀ این تحقیقمشخص شد که هرچه باورهای افراد از وجه سنتی به وجه مدرن آن در حال تحول است،نمودآن در تصویر ذهنی افراد از بدنشان و نیز چگونگی مدیریت ظاهر قابل رصد خواهد بود.
اینکه بیش از 70 درصد پاسخگویان بهرهبردن ازمحصولات مذکور را در جهت افزودن بر زیبایی خود روا دانستهاند و نزدیک نیمی از این عدهنیز بهرهگیری از روشهای پرخطر(اعمال جراحی و مصرف داروها و مواد شیمیایی قوی)رابه عنوان ابزاری برای زیباسازی مورد تأیید و تأکید قرار دادهاند،نشانۀ قابل توجهی در زمینۀسیطرۀ تکنولوژی بر نحوۀ مدیریت ظاهر در افراد است.
در مورد ارتباط بین باورهای زیباشناختی با کم و کیف تصویر ذهنی از بدن نیز نتایج نشانداد بیش از 85 درصد جوانان با باورهای کاملا سنتی و قریب به 80 درصد دارندگان باورهایسنتی،در مجموع،از وضع موجود ظاهری خود رضایت دارند.
در کل میتوان برای مقولۀ مدیریت بدن بر پایۀ تصویر مطلوب از آن،که خود مبتنیبر نوعادراک از زیبایی است،شأنی فرصتساز،از یکسو،و محدودیتآفرین و تهدیدکننده،از سویدیگر،قائل شد که معیار تعیینکنندۀ این فرصتزایی یا تهدیدآفرینی،اثر نهاییای است کهنحوۀ مدیریت بر ظاهر بدن در حیات اجتماعی و سلامت جسمی و روانی افراد برجای خواهدگذاشت."