خلاصه ماشینی:
"این پرسشهامیتواند،شامل موارد زیر باشد:تمدن چیست؟آیاتمدن به خودی خود ساخته میشود یا اینکه آن رامیسازند؟آیا ساختن تمدن براساس طرح از پیشتعیینشدهای صورت میگیرد یا اینکه بدون برنامهقبلی و به تدریج ساخته شده و شکل میگیرد؟بهتعبیر دیگر آیا شکلگیری تمدن یک پروژه است یایک پروسه؟آیا میتوان از دستگاهها،موسسات،ساختارها و نهادهای تمدنساز سخن گفت؟در اینمیان،نسبت و رابطه دانشگاه و تمدنسازی چیست؟یادانشگاه میتواند تمدنساز باشد؟آیا تمدنسازینیاز به نیروهای پیشرو (edrag-tnavA) دارد؟تمدنسازی دانشگاه چگونه است؟سهم دانشگاه ازتمدنسازی چقدر و چگونه میتواند باشد؟نقش وابزارهای دانشگاه در تمدنسازی کدام است؟و...
بهاینترتیب،مشخص میشود کهتمدن از اراده انسان برای هرچه بهتر ساختن زندگیاجتماعی خویش برمیخیزد و با اجرایی و عملیاتیشدن این اراده،انسان با دخل و تصرف مثبت و روبهرو رشد در زندگی جمعی خود به ساختن و شکلدهیبه تمدن مبادرت میورزد.
در شرح این عوامل نهگانه میتوان چنین گفت کهدر بستری از امنیت و آرامش است که با شکلگیرینوعی غرور ملی مبتنی بر همبستگی انگیزه لازمبرای شکلگیری تمدن خلق میشود،همانی که ابنخلدون آن را«عصبیت»مینامد و به تعبیری روحاصلی تمدنسازی محسوب میشود.
امروزه انقلاب اسلامی ایران در شرایطی قرار گرفتهاست که چه در قالب یک پروژه و چه در چارچوب یکپروسه چه از نگاهی درون اجتماعی و چه از منظریبرون اجتماعی چه به زغم دوستان و چه به اعترافدشمنان در حال احیاة تمدنی کهن و حیات بخشیدنبه تمدن نوینی است.
احیا تمدن ترکیبی-تلفیقیایرانی-اسلامی در تبیین انقلاب اسلامی سالهای56-57 یک اجماع تقریبی در میان اندیشمندانو محققین این حوزه مطالعاتی وجود دارد که اینانقلاب فرهنگی مبتنی بر فرهنگ و برای فرهنگبوده است."