چکیده:
آموزش غیررسمی به عنوان راهکاری موثر قادر است همتی مضاعف در راه رسیدن به آموزش شهروندی باشد. این تحقیق با هدف بررسی کاربرد آموزش غیررسمی در آموزش شهروندی و تاثیر آن بر ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران سال 1389 انجام گرفته است. این پژوهش یک تحقیق کاربردی-توسعه ای از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی می باشد. جامعه آماری کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (200 نفر) و نمونه آماری 57 نفر از کارکنان رسمی داوطلب بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته بود. همچنین دوره به شکل حضوری برگزار گردید. داده ها در دو مرحله جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS v.11 تجزیه و تحلیل گردید. میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون افراد پس از محاسبه به ترتیب 53/9 و 98/13 بود. یافته ها نشان داد که سطح دانش اولیه کارکنان درباره مهارت های ارتباط شفاهی که از مهم ترین مهارت های ارتباطی است، پایین می باشد. بعلاوه آزمون آماری تی وابسته نشان داد که آموزش غیررسمی در این افراد کاملا اثربخش بوده است (sig=0 که از آلفای 05/0 کوچک تر است). لذا با توجه به اثربخشی این روش در آموزش غیررسمی، می توان از آن به عنوان یک روش موثر در دیگر مراکز دولتی و خصوصی جهت برگزاری دوره های مهارت ارتباط موثر و دیگر برنامه های آموزش غیررسمی و شهروندی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"امکانپذیر است ولی پژوهشگر با توجه به فراهم بودن امکانات آموزشی در مراکز دولتی و حتی خصوصی و همگن بودن نسبی مخاطبان از نظر مشخصات فردی،معتقد است که میتوان آموزش این مهارتها را در گروههای بزرگ داوطلب که خود نمونهای کوچک از جامعۀ شهروندان ما هستند،آغاز نمود و به فرمایش رهبر معظم انقلاب که سال 1389 را سال همت مضاعف و کار مضاعف لقب دادهاند،از تمامی امکانات جهت ارتقای دانش و مهارت شهروندان با همتی مضاعف بهره گرفت،زیرا بهکارگیری آموزش غیررسمی در کنار آموزش رسمی،آموزشی مضاعف در این راستا به شمار میرود و کاربرد آن در آموزش شهروندی،همت و تلاشی مضاعف در کنار آموزشهای تخصصی ضمن خدمت کارکنان محسوب میگردد.
بحث و نتیجه یافتهها نشان میدهد که با توجه به میانگین و انحراف معیار نمرات پیشآزمون و پسآزمون نمونهها که به ترتیب 2/41+9/53 و 3/18 و 13/98 بود و با استفاده از آزمون تی دو گروه وابسته و سطح معناداری مشاهده شده Sig-0 که از آلفای 0/05 کوچکتر است،بین دانش اولیه و دانش پس از آزمون نمونهها،اختلاف معناداری وجود دارد و این بدینمعنی است که آموزش غیررسمی کارکنان در مقولۀ شهروندی اثربخش بوده و منجر به ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان گردیده است.
بررسی و تحلیل نتایج فوق،نشان میدهد که اولا مهارتهای ارتباطی که بیشترین زمان فرد را در طول زندگی به خود اختصاص میدهد و ضامن پیشرفت و بقای روابط انسانی و موفقیت شغلی و اجتماعی افراد است،در کارکنان بسیار ضعیف است،زیرا دانش و آگاهی اولیه برای دستییابی به عملکرد مناسب در اشخاص وجود ندارد و آموزشهای لازم در این زمینه داده نشده است.
NFE , development and Learning, Unit 2 of Course 7, Non Formal and Adult Basic Education at a Distance, in University of London/IEC External Diploma/MA in Distance Education."