چکیده:
این تحقیق به ارزیابی نقش رسانه ها در تکوین و تغییر احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی می پردازد. به این معنا که نوع و میزان استفاده از رسانه ها تا چه اندازه بر احساسات جوانان درباره دنیای پیرامونشان وجهانی که در آن زندگی می کنند نقش دارند. هدف اصلی تحقیق، شناخت نقش رسانه ها در تغییرات احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی می باشد. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری آن کلیه جوانان (15 الی 29 ساله) ساکن شهر گرگان بوده اند؛ و حجم نمونه 400 نفر تعیین شده، که بر اساس چارچوب نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از داده های جمع آوری شده نشان می دهد که نوع استفاده از رسانه ها با احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی رابطه معنی داری دارد؛ به طوری که هرچه اولویت نوع استفاده جوانان از رسانه های مدرن بیشتر باشد، احساس آن ها نسبت به حیات اجتماعی منفی تر می شود. همچنین بررسی رابطه میزان مصرف رسانه ای با احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی نشان داد که میزان استفاده از رسانه ها با احساس جوانان نسبت به حیات اجتماعی رابطه معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر در دوران معاصر که به عصر اطلاعات و جامعۀ اطلاعاتی و ارتباطی معروف است، بخش عظیمی از احساسات و عقاید مردم در مورد زندگی پیرامونشان از طریق رسانهها شکل میگیرد و نفوذ و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریهپردازان ارتباطی بر این باورند که رسانهها،اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند،اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما میآموزند.
یافتههای تحقیق نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی تحقیق،با توجه به اینکه سطح سنجش متغیرها فاصلهای،بود از طریق ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت که یافتههای آن به شرح زیر میباشند: آزمون فرضیۀ اول بین میزان استفادۀ جوانان از رسانهها و احساسشان نسبت به حیات اجتماعی و ابعاد آن،رابطه وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای موجود در جدول فوق،نشان میدهد بین نوع استفادۀ جوانان از رسانهها و قابل اعتماد بودن مردم،با ضریب همبستگی 0/106-و سطح معنیداری 0/036،رابطۀ منفی و معنیداری وجود دارد؛بدینمعنی که هرچه جوانان از رسانههای مدرنتر بیشتر اطلاعاتشان را دریافت کنند،احساس آنها نسبت به قابل اعتماد بودن مردم، کمتر میشود.
برای متغیرهای نوع استفادۀ جوانان از رسانهها و احساسات نسبت به آینده نیز با ضریب همبستگی 0/226-و سطح معنیداری 0/000 رابطۀ منفی و معنیداری وجود دارد؛به عبارتی چنین میتوان نتیجه گرفت که هرچه جوانان اطلاعات موردنیازشان را بیشتر از رسانههای مدرنتر دریافت کنند،نسبت به آینده،بیانگیزهتر و احساسشان نیز منفیتر میشود.
بالاخره جدول فوق رابطۀ منفی و معنیدار نوع استفاده جوانان از رسانهها و احساسات نسبت به حیات اجتماعی را با همبستگی 0/168-و سطح معنیداری 0/001،تأیید میکند و بیانگر آن است که هرچه اولویت استفادۀ جوانان از رسانههای مدرن بیشتر باشد احساس آنها نسبت به حیات اجتماعی،منفیتر میشود."