چکیده:
سرچشمههای جوشان و زلال کلام وحی دیرزمانی است که با طلوع فجر اسلام بر پیکره عطشناک اندیشه بشری جاری شده است. مصحف جاودانی، که باگذر قرون متمادی نه تنها هرگزگرد نقصان و زوال بر آیات الهامبخش و روشنگرش ننشسته بلکه همچنان بهعنوان برترینوکاملترینکتاب هدایتگر بشر، گوی سبقت را از هر آنچه در این ره بدان مفتخرند، ربوده است.در این میان، آنانکه اهل معرفتاند و جویای حقیقت، جذبه کلام الهی بر دل و جانشان چنان میکند که فارغ از هر تعصبی، پروانهوار برگرد شعلههای فروزانش پرمیگشایند و تاسرحدامکان ازفیض بیمنتهایشبرمیگیرند.امینالریحانی ــ اندیشمند و ادیب معاصر لبنانی ــ ازجمله مصلحان روشنفکر و آزاداندیشیاست که باتفکری بهوسعت اندیشه بشری، هرگز در تنگنای حصارهای دینی و نژادی محصور نشده بلکه علیرغم پایبندی به دیانت مسیح و ضمن آشنایی با ادیان گوناگون و نیز با تاکید بر اصل وحدت ادیان، گام بلندی در جهت اصلاح اندیشه بشری برداشته و در این میان تا حد قابل ملاحظهای از تعالیم اسلامی و بهویژه مفاهیم عالی وتعابیر زیبای قرآنکریم مدد جسته است.
خلاصه ماشینی:
"امین الریحانی-اندیشمند و ادیب معاصر لبنانی-از جمله مصلحان روشنفکر و آزاداندیشی است که با تفکری به وسعت اندیشۀ بشری،هرگز در تنگنای حصارهای دینی و نژادی محصور نشده بلکه علیرغم پایبندی به دیانت مسیح و ضمن آشنایی با ادیان گوناگون و نیز با تأکید بر اصل وحدت ادیان،گام بلندی در جهت اصلاح اندیشۀ بشری برداشته و در این میان تا حد قابل ملاحظهای از تعالیم اسلامی و بهویژه مفاهیم عالی و تعابیر زیبای قرآن کریم مدد جسته است.
(الریحانی،1987 الف:303) ریحانی با چنین رویکردی،یکی از مسلمات دیانت مسیحی را صراحتا نفی میکند و با استمداد از کلام وحی،استدلال زیبا و محکم قرآن کریم را در این زمینه چنین بیان میدارد: فلو کان للرب عز و جل ثلاثه أقانیم لکان النزاع بینهم سائدا أبدا و لما تمکن من تکوین هذا العالم العجیب،فهل لمملکه علی الأرض ثلاثه ملوک،أم لجمعیه ثلاثه رؤساء؟ (الریحانی،1989 ب:45-44) همانگونه که ملاحظه میشود،ریحانی در نفی اقانیم ثلاثه،از آیۀ 23 سورۀ انبیا استمداد کرده است:«لو کان فیهما آلهة إلا الله و لفسدتا...
(الریحانی،1987 الف:359) ریحانی،علاوه بر اینها،در سخنرانی خود با عنوان«التساهل الدینی»که آن را در سال 1900 در نیویورک ایراد کرده،به دفعات بر لزوم ایجاد وحدت میان ادیان و نفی تفرقه و جدایی ابنای بشر از یکدیگر اشاره و این مسئله را کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در جهان قلمداد کرده است: الله لا یفضل أمه و لا طائفه علی أخری.
(بقره218/؛توبه19/؛آل عمران142/؛انفال/ 72؛74،75؛توبه20/،88؛نمل110/؛عنکبوت69/؛تحریم9/؛فرقان52/؛مائده35/؛حج/ 78؛ممتحنه1/؛نساء95/؛صف11/) ریحانی ضمن برخورداری از روحیهای اصلاحطلبانه و نیز آشنایی با تعالیم انسانساز و راهگشای قرآن کریم در راه رسیدن به خیر و صلاح،از این اصل مهم غافل نبوده و در بسیاری از آثار و اشعار خود بسیار بر آن تأکید کرده است."