خلاصه ماشینی:
آقایان دکتر نذیر احمد(علیگر)و نجیب مایل هروی(مشهد)که دربارۀ تراجم فارسی عوارف اطلاعات دقیق دارند عکسبعضی صفحات نسخه مورد بحث را دیدهاند،هر دو اتفاق باین انظر دارندکه این ترجمه با ترجمههای ذکر شده مختلف است.
آغاز:باب اول در اصل منشا علوم صوفیان-شیخ الشیوخ قطب سماءالرسوخ شهاب الحق و الحقیقة و الطریقة و الشریعة و الملة و الدین ادام اللهبرکات انفاسه النفسیة و علومه العزیزه بین العالمین و العالمین الی نفخالصور و یوم النشور از شیخ خود شیخ شیوخ اسلام مقتدا طوایف انام مبدعطرایق الدین و کاشف حقایق الیقین منور اقطار و اطراف مضی و اکنافضیاء الحق و الحقیقة و الدین محی الدین المحمدی مبلغ سنن احمدیابو النجیب عبد القاهر بن عبد الله بن محمد السهروردی در شوال داخلدر پانصد شصت از سال باملا از علماء و مشایخ دین معنعن و متصلبخاتم النبیین صلی الله علیه و علی آله هداة الدین روایت کرده که آن خاتممرسل و هادی سبل چنین فرمود و لفظ مبارکش این بود».
در آن میگوید: {Sمدتی این آرزوی داشتم#نسخهای در علم طب بنگاشتم#در علم طب مختصر دیدم کتاب#وزدوا و عمل هریک کامیاب#از محمد عرف ارزانی طبیب#نسخه اندر نثر بس عجب العجیب#طب میزان آنکه نامش دلگشا#از تجارباندرون هریک دوا#شد مرا تأیید ربانی هنوز#نظم کردم این کتاب دلفروز#فصل قاروره و بنض و بحران هم#کردهام از کتب قدمای رقم#نیز از قانون فصل حمیات#بعض جای از دوای تجربات#از تجارب خود درین گو گفته شد#بین بچشم غور چون در سفته شدS}(خاتمه:ص 397-398) شاعر تخلص خود را بدینگونه آورده است: {Sهاشم اکنون آررو سوی کتاب#هرچه داری از سخن بر گو شتاب(ص 2)S} مشتمل بر سه مقاله است: 1-بیان عناصر اربعه و آنچه به آن تعلق دارد.