خلاصه ماشینی:
کتابخانههای دانشگاهی وظایف پژوهشی خود را در رابطه با پژوهشگرانباید به روشهای زیر انجام دهند: 1)فراهمآوری گزینشی 2)سازماندهی و نظارت 3)ارائه خدمات عمومی 4)فراهم کردن امکان دسترسی به اطلاعات -فراهمآوری گزینشی یک تحقیق موفق نیاز به وجود گسترده دانشهای موجود درزمینه تحقیق داردو فراهمآوری گزینشی مواد یکی از کارهای حیاتی کتابخانههای دانشگاهی است.
دیگر اینکهکتابدار نمیتواند توجه خود را به مواد چاپی[بر کاغذ]محدود سازد بلکه باید درتهیه و عرضه میکروفرمها،صفحهها،کاستها،نوارها،فیلمها،اسلایدها،نوارهایویدیویی،صفحهها،دیسکتها،و غیره نیز همت گماشته و به منابعی که به شکلماشینخوان وجود دارد و به شکل پایانههای مستقر در کتابخانهها قابل دسترسمیباشد،که احتمالا میتوان تسهیلات استفاده از آنها را فرسنگها دورتر از کتابخانهبرپا ساخت،نیز باید توجه کرد و در پی تهیه آنها برآمد.
-ارائه خدمات عمومی خدمات عمومی کتابخانههای دانشگاهی در ارتباط با پژوهش را میتوان بهدو دسته تقسیم کرد: 1-3)برمبنای درخواست مراجعهکننده 2-3)بدون درخواست مراجعهکننده خدمات عمومی برمبنای درخواست مراجعهکننده به دو شکل است: 3-1-1:تحویل مدرک 3-1-2:بازیابی اطلاعات خدمات منحصر به تحویل مدرک برای استفادهکنندگان از کتاب،نشریه،فیلم،صفحه و دیگر مواد است که در خدمت تحویل مدرک سطوح گوناگونیمیتوان تشخیص داد.
خدمات بازیابی اطلاعات کتابخانهها را نیز میتوان به اجزایی تقسیم کرد: -خدمات مربوط به پاسخ پرسشها(ارجاع سریع):که بدین طریقجوابهایی برای سوال استفادهکنندگان تهیه میشود و در این مورد آنها را به کتاب یامدرک دیگری حواله نمیدهند.
-فراهم کردن امکان دسترسی به اطلاعات کتابخانههای دانشگاهی باید از نظر فیزیکی و ادراکی برای پژوهشگران قابلدسترس و مجموعه آنها طبق نیازهای گروههای مختلف دانشگاه فراهم شده باشند.
3-4)آموزش استفادهکننده:این آموزش مشتمل بر تشکلهای آموزشی استکه منجر به استفاده بیشتر از کتابخانه و مواد کتابخانهای و منابع اطلاعاتی(مهارتهایاستفاده از اطلاعات)میشود.